1.1.2001

Aika juoksee ja muutosluvan umpeutumisen raja lähenee. Kuluvan vuoden aikana laite olisi saatava katsastuskuntoon ja rekisteröitävä ja katsastettava vaihdetulla tekniikalla. Purin kojetaulua ja lämmityslaitetta. Mukavaa oli huomata että pikkujutut kuten Granadan nopeusmittarin vaijeri käy sellaisenaan AOD:hen ja että johtosarjan liitin on suurin piirtein samanlainen. Vaihteenvalitsin näyttäisi käyvän kutakuinkin sellaisenaan, vieläpä alkuperäisella vivustolla. Vaihdekepin reikä Granadassa poikkeaa riippuen siitä onko auto manuaali- vai automaattivaihteistolla, sopiva valitsimen kiinnityslevy täytyy hitsata nykyisen reiän kohdalle.

18.1.2001

Ostin Fox-body Mustangista peräisin olevan öljypohjan projektimoottoriin.

20.01.2001

Projektimoottoriin saatiin hankittua entistä fiksumman oloinen ahdin. Sentrifugaaliahdin olisi tietysti helpompi sijoittaa. Katsotaan nyt mihin kokoonpanoon päädytään ja kuinka monta kertaa puhallin ehtii vaihtua ennenkuin autoa ollaan leimalle ajamassa.

21.1.2001

Korjasin kuljettajan penkin kiinnikkeet niin että alkuperäiset penkin kiskot on mahdollista kiinnittää siten kuin ne on tarkoitettu.

22.1.2001

Sain vihdoin vietyä etu- ja takaripustuksen osat hiekkapuhallettavaksi ja pohjamaalattavaksi.

24.1.2001

Kävin noutamassa hiekkapuhalletut ja pohjamaalatut ripustukset. Puhdistin koria vanhasta massasta ja hitsasin korin ja runkopalkin saumoja noin viiden senttimetrin pätkissä uusiksi.

26.1.2001

Vein tyhjän toisen 351W-lohkon varastosta tallille koneen ja vaihteiston kiinnikkeiden sovittamista varten.

27.1.2001

Jatkoin vanhan massan kaapimista ja hitsasin lisää korisaumoja.

30.1.2001

Vanhan massan kaapinen on aikaavievää ja lämpöpuhaltimenkin kanssa kohtuullisen työlästä. Pyöränkotelot kuitenkin puhdistuvat varsin hyvin.

4.2.2001

Murtunut akseli hitsattiin kuntoon. Vaihteistoon hankittiin B&M Transpak 40227 / Ford Motorsport M-7101-F shift kit sekä akselien öljytiivisteet vaihteiston päätyihin Federal Mogul 7692S ja 331107N sekä vaihteensiirtovivun akselin öljytiiviste Federal Mogul 7929S.

11.2.2001

Puhdistin ja maalasin pohjavärillä vasemman etupyöränkotelon. Irroitin jarrulevyt, laakerit ja jarrukilvet pyörännavoista.

15.2.2001

Sain tallille kaasutoimisen säteilylämmittimen. Ei siellä aiemminkaan ole aivan paleltunut, mutta ei tuo ainakaan työskentelymukavuutta vähennä.

17.2.2001

Käänsin korin kyljelleen. Nyt pohjan puhdistus onnistuu huomattavasti helpommin ja nopeammin. Kaavin vanhaa massaa pohjasta ja jatkoin runkopalkkien saumojen vahvistushitsausta.

18.2.2001

Hyvin pitkälti samaa pohjan putsausta, pintaruosteen pois hiomista ja korisaumojen vahvistamista.

27.2.2001

Aloitin Transpakin asentamisen. Irroitin venttiilikoneiston ja vaihdoin sarjassa mukana tulleet jouset paikoilleen.

28.2.2001

Jatkoin Transpakin asentamista ja vaihdoin loput osat. Laatikko odottaa kokoamista.

1.3.2001

Puhdistin vaihteiston öljypohjaa pintaruosteesta ja jätin sen sitruunahappoon yöksi. Vertailin pöydällä Granadan tasauspyörästöä US Fordin 7.5" perän lukolliseen tasauspyörästöön. Eivät ole mitenkään vaihtokelpoisia keskenään.

2.3.2001

Kyllä sitruunahappo jotain öljypohjan ruosteelle teki. Puhdistin pohjan ja maalasin pohjavärin.

3.3.2001

Jatkoin korin pohjan puhdistamista. Hitsasin lisää runkopalkkien saumoja uusiksi.

4.3.2001

Yhä vain pohjan puhdistamista.

5.3.2001

Maalasin vaihteiston öljypohjaan toisen pohjamaalikerroksen.

7.3.2001

Kaavin korin pohjasta viimeisiä pohjamassanjämiä.

8.3.2001

Puhdistin edelleen pohjaa.

10.3.2001

Puhdistin vielä pohjaa ja maalasin noin puolet siitä pohjamaalilla.

11.3.2001

Hioin pintaruosteita pohjasta.

13.3.2001

Ja edelleen samaa. Pohjapelti kaikkine muotoineen on erinomaisen aikaavievää puhdistaa.

14.3.2001

Jatkoin puhdistamista ja maalasin suurimman osan pohjasta pohjamaalilla. Jo maalatun osan toiseen kertaan.

16.3.2001

Irroitin ovipahvin oikean puolen ovesta ja tutkin oven kuntoa. Tallin pariovien edessä oli jäätä ja jäätynyttä soraa sen verran etteivät ovet auenneet. Hakkasin jäätä ja maata sen verran ovien edestä että mahtuvat taas aukeamaan.

17.3.2001

Vaihdoin vaihteistoon päätyakselien öljytiivisteet ja maalasin vaihteiston öljypohjan Ford-sinisellä. Puhdistin ruosteesta olka-akselit ja jarrukilvet ja maalasin ne pohjamaalilla.

18.3.2001

Puhdistin loput osat pyörännavoista. Purin ja puhdistin jarrupääsylinterin ja jarrutehostinta. Ostin 70-luvun alun Mustangista peräisin olevan 3-rivisen jäähdyttimen.

19.3.2001

Posti toi '65 Mustangin koneenkiinnikkeeet, nämä saattavat soveltua paremmin.

21.3.2001

Maalasin loputkin pohjasta pohjamaalilla.

22.3.2001

Ostin jarrusatuloihin ja -pääsylinteriin korjaussarjat sekä 5m uutta jarruputkea.

24.3.2001

Puhdistin ja maalasin reaktiotangot ja pyörännavat. Purin ja pesin pääsylinterin ja vaihdoin siihen uudet tiivisteet.

25.3.2001

Purin jarrusatulat puhdistusta ja tiivisteiden vaihtoa varten. Maalasin jarrutehostimen kiinnistysrautoineen. Irroitin T-kappaleen vanhasta jarruputkesta ja puhdistin sen. Mittailin vanhan takajarruille tulevan jarruputken pituuden ja otin päät talteen malliksi.

26.3.2001

Tein uuden edestä takajarruille menevät jarruputken. Maalasin vaihteiston öljypohjan toiseen kertaan.

27.3.2001

Maalasin korin pohjan mustalla.

28.3.2001

Vein jarrusatulat ja takajarrut hiekkapuhallettavaksi. Ostin uudet etupyörän laakerit, eturipustuksen pallonivelet, jarruputkia ja -letkuja sekä uudet takajarrusylinterit. Aloitin etu- ja takaripustusten maalaamisen.

29.3.2001

Hain hiekkapuhalletut jarruosat ja maalasin takajarrut sinkkipohjamaalilla. Samalla sipaisin sinkkimaalia jarrupääsylinteriin ja takajarrusylintereihin ja eturipustusten nivelten valuosiin. Jarrusatulat jäivät odottamaan pesua ja korjaussarjan asennusta.

30.3.2001

Putsasin jarrusatulat puhallushiekasta ja maalasin ne. Maalasin lisäksi ripustuksista ne kohdat joita edellisellä maalauskerralla ei saanut maalattua.

31.3.2001

Puhdistin vaihteiston liuotinpesuaineella. Aloitin varsinaisen rakentamisen kiinnittämällä uuden jarruputken korin pohjaan. Hioin puhtaaksi ja maalasin jarrupaineensäätimen kannatinrautoineen.

1.4.2001

Prässäsin uudet laakeripinnat etupyöränkeskiöihin ja puhdistin ja maalasin takapyöränkeskiöt. Kokosin jarrupääsylinterin ja tehostajan kiinnitysrautoineen.

4.4.2001

Asensin uusia eturipustuksen puslia ja niveliä ja kokosin ripustusta. Otin jokusen kuvan joissa AOD ja Granadan alkuperäinen C3-automaatti ovat vierekkäin.

6.4.2001

Käänsin korin takaisin oikeaan asentoon.

7.4.2001

Asensin eturipustuksen paikoilleen, ja maalasin hiukan konetilan puolta.

8.4.2001

Jarrutehostin ja takajarrupiirin paineensäädin paikoilleen. Tehostin kiinnitetään tulipellin läpi samoilla pulteilla kuin jarrupolkimen kehikko korin sisällä. Kiinnitin jarrupääsylinteriltä etujarruletkuille menevät putket paikoilleen. Oikealle puolelle menevän putken reitti on muutettu Mk1 Granadassa käytetyn etupalkin takareunan sijaan kulkemaan tulipeltiä pitkin. Kokosin vielä etujarrusatulat uusilla tiivisteillä.

9.4.2001

Kokosin oikean etupyörännavan paikoilleen. Laakerisarjan mukana tulleessa uudessa navan kiristysmutterissa on jokin muu kuin oikea kierre. Onneksi vanhat mutterit olivat tallella.

11.4.2001

Kokosin vasemmankin etupyörännavan paikoilleen. Puhdistin hammastangon kehystä ja irroitin vanhat raidetangonpäät.

12.4.2001

Ostin etujarruletkut ja uudet raidetangonpäät sekä uudet puslat reaktiotankoihin.

13.4.2001

Puhdistin ohjausvaihteen ja raidetankoineen ja asensin sen paikoilleen. Asensin lisäksi jarruletkut ja reaktiotangot.

14.4.2001

Asensin ohjauksen niveltangon rattiputkelta ohjausvaihteelle ja raidetankojen ulommat nivelet. Puhdistin ja maalasin kallistuksenvakaajan. Leikkasin sopivasta 302-öljypohjasta alaosan yhdistettäväksi 351W:n öljypohjan kaulukseen.

15.4.2001

Viritin taljan tallin kattoon moottorin nostamista varten. Tyhjän sovituslohkon kanssa on helpompi rakentaa koneenkiinnikkeet.

16.4.2001

Asensin etujouset. Uusia iskunvaimentimia ei ole vielä hankittu, joten kasasin paketin tilapäisesti käyttäen vanhoja. Sovittelin tyhjää lohkoa moottoritilaan ja raahasin vaihteiston auton alle lohkoon kiinnitettäväksi.

17.4.2001

Kiinnitin lohkon vaihteistoon ja sovittelin pakettia moottoritilaan ja vaihteistotunneliin.

18.4.2001

Kiinnitin muutaman ohjausputken tukiraudan. Jatkoin lohko-vaihteistopaketin sovittelua. Viritin vaihteistolle säädettävän kannattimen vaihdekepin reiästä pujotetusta kuormaliinasta. Granadassa on ollut tehtaalta ainakin kolmenlaisia vaihteiston tukirautoja. Valitsin manuaalivaihteiston tukiraudan tähän sovitettavaksi. Toinen vaihtoehto olisi tehdä vaihteiston tuki kokonaan itse.

19.4.2001

Puhdistin perän kuoren ja maalasin sen pohjamaalilla.

20.4.2001

Yhdistin aiemmin hankkimastani 302-öljypohjasta alaosan ja projektikoneen mukana tulleen öljypohjan kauluksen muutamalla hitsauspisteellä. Asensin vanhan öljypumpun sovituslohkoon ja ruuvasin öljypohjan paikoilleen. Öljypumppu mahtuu hyvin ja öljypohjan muoto mahdollistaa moottorin laskemisen mahdollisimman alas. Öljypohja paikoillaan jatkoin moottorin ja vaihteiston sovittelua. Maalasin perän Ford sinisellä.

23.4.2001

Maalasin perän toiseen kertaan ja sipaisin samaa väriä myös kallistuksenvakaajaan. Moottorin paikka konetilassa alkaa löytymään ja aloitin moottorin kiinnikkeiden tekemisen.

24.4.2001

Jatkoin kiinnikkeiden tekemistä. Kokosin perän odottamaan asennusta.

26.4.2001

Sovittelin lohkoa ja vaihteistoa ja tein kiinnikkeitä.

27.4.2001

Hitsasin moottorin kiinnikkeet kasaan. Kiinnitin lohkon ja vaihteiston koriin. Kun moottorin ja vaihteiston kannatinvaijerit sai pois ja koria oli helpompi liikutella, asensin takaripustuksen ja perän.

28.4.2001

Asensin takajouset, iskunvaimentimet ja etujarrusatulat. Jarrukilpi on hivenen erilainen jäähdytettyjen levyjen ja niihin kuuluvien jarrusatuloiden kanssa. Jotta jarrusatula mahtui paikalleen alkuperäisen jarrukilven kanssa, piti kilvestä leikata noin puoli senttiä satulan ylä- ja alapuolelta.

29.4.2001

Asensin etujarrusatuloihin ja takaripustuksiin jarruputket, takajarruletkut ja etuiskunvaimentimet.

1.5.2001

Asensin takajarrut.

2.5.2001

Ostin moottoriin uuden öljypumpun, sen käyttöakselin ja öljypumpun pick-up putken takasumppuöljypohjalle, Sealed Power 224-12143.

5.5.2001

Vetonivelet ja -akselit asennettu.

7.5.2001

Kävin ostamassa uudet etujarrujen ilmausnipat, käsijarruvaijerin ja kallistuksenvakaajan puslat. Täytin jarrunesteet järjestelmään ja ilmasin jarrut.

14.5.2001

Asensin käsijarruvaijerin ja -kahvan. Mittasin kardaanin oikeaksi pituudeksi 102cm perän laipasta vaihteiston pään ristinivelen keskelle. Yksi kardaanitunnelin jäykiste oli pakko leikata tieltä pois. Tilalle täytyy keksiä korvaava tuki. Moottorin ja vaihteiston kannattimet on tehty, kardaanille saatu mitta ja öljypohja mallattu sopivaksi joten sovituslohkolla ei ole muuta käyttöä. Irroitin lohkon ja vaihteiston korista.

15.5.2001

Vein kardaanin KoMet Oy:lle lyhennettäväksi ja takalaipan ja ristinivelten vaihtoon. Hitsasin öljypohjan saumat valmiiksi, tein takasumppuun loiskelevyt ja maalasin pohjan Ford-traktorimaalilla.

16.5.2001

Tein jäähdytimen paikkaa ja kiinnikkeitä.

17.5.2001

Edelleen samaa.

20.5.2001

Ja samaa. Aika kivasti jäähdytin tuohon nokalle jo istuu.

1.6.2001

Hain valmiin kardaanin. Akselin takaosaksi oli vaihdettu Ford Transitin laippa ja ristinivel jossa laipan jako käy suoraan Granadan perään ja ristinivel on huomattavasti Granadan omaa järeämpi.

12.6.2001

Aloitin lattioiden ja sisäpeltien puhdistamisen ja maalaamisen.

13.6.2001

Ja jatkoin puhdistamista.

14.6.2001

Ja edelleen.

15.6.2001

Aloitin kuljettajan puolen takapyöränkotelon korjaamisen.

16.6.2001

Jatkoin pyöränkotelon parissa.

17.6.2001

Jatkoin edelleen pyöränkotelon korjaamista ja maalasin lattiaa.

11.7.2001

Hioin konepellin alapuolen ja aloitin sen maalamisen.

12.7.2001

Jatkoin konepellin maalaamista.

13.7.2001

Asensin konepellin paikoilleen.

14.7.2001

Asensin takaluukun paikoilleen ja puhdistin lukkomekanismia.

15.7.2001

Asensin oikean oven. Sopii edelleen ihan hyvin paikalleen. Puhdistin ja maalasin kuljettajan oven alareunaa ja saranoita ym. pikkuosia.

17.7.2001

Ja vasen ovi takaisin paikoilleen. Kaikki korin luukut ovat paikoillaan ja laitos näyttää taas vähän enemmän autolta.

18.7.2001

Ja UPS kiikutti tilaamani Paxton-sentrifugaaliahtimen. Aiemmin mainittu B&M Powercharger 250 täydellä Chevy SB-sarjalla on siis myynnissä.

19.7.2001

Imusarjan poikki menevä pakokanavat yhdistävä lämpökanava on ahdinkäytössä erinomaisen turha ja tarpeeton; en ainakaan halua imusarjaan yhtään lisää lämpöä. Osaava hitsari tukki tiivistepinnan keskimmäisten pultinreikien välissä näkyvän kanavan aukot. Lopputulos näyttää varsin mainiolta.

20.7.2001

Asensin imusarjan moottoriin.

21.7.2001

Niittasin konetilan välipellin takaisin paikoilleen tulipeltiin. Puhdistin projektimoottorin mukana tulleita apulaitekiinnikkeitä.

25.7.2001

Projekti vaihtoi tallia. Moottori odottelee moottorinosturin kanssa toisaalla ja siirsimme korin sinne saamaan tekniikan.

30.7.2001

Rakensin Cherryn vanhasta öljyn mittatikusta sopivan öljytikun.

31.7.2001

Asensin öljypohjan moottoriin.

1.8.2001

Kiinnitin moottoriin vetolevyn ja nostin moottorin paikalleen konetilaan. Näyttäisi sopivan kuten suunnittelinkin.

3.8.2001

B&M-ahdinsarja vaihtoi omistajaa.

6.8.2001

Asensin vaihteiston ja kardaanin. Vaihteiston tukirautaa täytyy vielä vähän muotoilla.

8.8.2001

Muotoilin ja vahvistin vaihteiston tukirautaa. Ei ole järin kaunis, mutta toivottavasti toimiva.

9.8.2001

Totesin ettei vesipumppu mahdu paikoilleen. Poistin pumpusta akselin ja tulppasin sen. Autoon oli alunperinkin ajateltu sähköistä vesipumppua, jolloin vakiopumpusta tarvitaan vain kuoret. Asensin starttimoottorin ja vaihteiston ja moottorin öljytikut. Sovittelin vaihteiston alatukea ja shifteriä vivustoineen. Granadan alkuperäinen shifteri vivustoineen sopii lähes sellaisenaan. Kardaanin sovitus on varsin tarkka, käsijarrukahvaa piti nostaa puolisen senttiä kiinnityksistään ettei käytettäessä ottanut kardaaniin kiinni. Onneksi Granadan perä on kiinteästi korissa, eikä kardaani tee liikettä jousituksen mukana.

10.8.2001

Jäähdyttimen etupuolelle sopivat kaksi 13" Kenlowe-sähköflektiä odottavat asennusta. Kävin vanneliikkeessä katselemassa sleeper-henkeen sopivia vanteita. Samalla reissulla ostin Mocalin öljynsuodattimen ja lohkon väliin tulevan öljynkierron ryöstölaipan öljynjäähdytintä varten.

13.8.2001

Kävin ostamassa perjantaina silmiin osuneet peltivanteet. '00-mallin E-sarjan Mercedes Benzin alkuperäiset mattamustat peltivanteet koossa 7.5" * 16". Jako on sama 5*112mm ja offset juuri sopiva ET41. Vanteille väänsin aiemmin käytettynä hankkimani 225/50 ja 245/45-rengasparit. Sopivat alle varsin hyvin, eivätkä paista silmään kuten monet alumiinivanteet.

14.8.2001

Vaihteiston ja shifterin välinen tanko todellakin vain näytti sopivan sellaisenaan. Väänsin ohuesta alumiiniputkesta mallin, jonka mukaan muotoilin alkuperäisen tangon uusiksi. Nyt vaihteiston PRND21-kaavion voi jo käydä kepistä läpi.

15.8.2001

Ostin Summitracing sähköisen bensapumpun ja sen mukana paineensäätimen. Lisäksi hankin päävirtakytkimen ja akkukaapelin takakontista konetilaan. Muuntelin hieman shifterin vivustoa, tarkoituksena saada shifterin asteikko vastaamaan pykäliä vaihteiston päässä.

16.8.2001

Ostin moottoriin tulpat, bensansuodattimen irroitettavalla patruunalla, ja starttireleen (vastaa Fordin startille solenoidia).

17.8.2001

Kävin ostamassa bensalinjaksi muovitettua 10mm kupariputkea.

19.8.2001

Asensin bensalinjan kulkeman koripalkin sisällä takakontista konetilaan.

20.8.2001

Ostin öljynjäähdytintä varten asianmukaista kumiletkua ja pussillisen erilaisia kiristimiä ja kiinnittimiä. Asensin päävirtakaapelin PVC-muoviletkulla suojattuna kulkemaan bensalinjan kanssa saman koripalkin sisällä.

27.8.2001

Puhdistin vetokoukun kiinnitysraudan ja maalasin sen. (Kyllä, autoon kuuluu alkuperäinen Ford-vetokoukku ja se saa katu-uskottavuuden nimessä siinä olla jatkossakin).

28.8.2001

Teimme reiät öljynjäähdyttimen letkuille. Kiinnitin bensapumpun ja puhdistin lisää bensatankkia.

29.8.2001

Juotin kaapelikengät akku- ja starttikaapeleihin ja sovitin bensaputkenpäät kohdilleen. Kiinnitin bensanpaineensäätimen konetilaan. Ostin ja kiinnitin bensansuodattimeen letkulähdöt.

30.8.2001

Kiinnitin bensansuodattimen paikoilleen. Pätkin bensaletkusta sopivat pätkät ja yhdistin bensalinjan tankilta moottoriin.

3.9.2001

Puhdistin bensiinitankin ja korjasin sen hitsaamalla. Kyllä, bensatankkia voi hitsata.

4.9.2001

Maalasin vetokoukun ja toisen puolen bensatankista.

5.9.2001

Maalasin bensatankin loppuun. Tuli ihan siisti.

8.9.2001

Hankkimani peltipakosarjat eivät kovin helposti olisi paikoilleen sopineet ja homman jouduttamiseksi asensin moottorin alkuperäiset valupakosarjat koneeseen. Ahtaathan nuo ovat, mutta eiköhän kone niilläkin käy. Vertailun vuoksi kuva kanavista, alempi pakosarja on '75 Range Roverin 3.5-litran V8-moottorista.

9.9.2001

Puhdistin lämmityslaitteen kennoineen ja asensin ne paikoilleen.

10.9.2001

Ostin pakoputkitarvikkeiksi hiukan suoraa ja hiukan mutkia.

11.9.2001

Kävin ostamassa kaksi Flowtech Raptor-äänenvaimenninta. Testasin ja asensin paikoilleen lämmityslaitteen puhaltimen.

12.9.2001

Ostin lisää pakoputkiputkea. Sovittelin putkistoa auton alle, Granadassa on tuplaputkisto mukavasti huomioitu pohjan muotoilussa.

13.9.2001

Ja vielä vähän lisää putkea ja lisää sovittelua ja rakentamista.

14.9.2001

Puhdistin ja rasvasin tuulilasinpyyhkijöiden moottorin ja vivuston ja asensin ne paikoilleen. Aloitin auton sähkökaapeloinnin tarkastelun.

15.9.2001

Tein kiinnikkeet jäähdyttimen eteen asennettaville kahdelle flektille ja öljynjäähdyttimelle ja viimeistelin öljynjäähdyttimen letkujen läpiviennit.

16.9.2001

Asensin öljylinjat vaihteistolta jäähdyttimelle. Korjasin sähköistä päällisin puolin näkyvät aiempien omistajien pikakorjaukset ja viritykset.

18.9.2001

Asensimme sähkökaapeloinnin koriin.

19.9.2001

Rakensin pakoputkia auton alle.

20.9.2001

Ostin pakoputkea, tarvikkeita ja pari äänenvaimentajaa. Kiinnitin öljynjäähdyttimen.

22.9.2001

Pakoputkiston sovittelua ja suunnittelua. Asensin vetokoukun paikoilleen.

23.9.2001

Sovittelin, kääntelin, vääntelin ja hitsailin pakoputkia. Asettelin johtosarjoja kabiinin puolella paikoilleen.

24.9.2001

Tilaamani Davies Craig EWP sähköinen vesipumppu ja termostaattiohjainboksi sille tulivat. Sovittelin pumppua alavesiletkuun.

25.9.2001

Jatkoin pakoputkien rakentamista. Maalasin osan pakoputkista. Asensin konepellin avausmekanismin vaijereineen sekä lämmityslaitteen vesiletkut.

26.9.2001

Asensin pakosarjat tiivisteineen. Maalasin loput pakoputket ja kiinnitin ne autoon. Granadan oma nopeusmittarin vaijeri loksahti sellaisenaan suoraan AOD:n mittarivaijeripaikkaan. Kiinnittelin sähköliittimiä paikoilleen, virtalukon, kojelaudan taakse tulevia ilmaputkia ym.

27.9.2001

Asensin jarrutehostimen alipaineletkun. Toivotaan että tehostimen päässä oleva venttiili toimii ja estää mahdollisen ylipaineen pääsyn imusarjasta jarrutehostimeen. Hankin moottoriin kärjettömän MSD 8584-virranjakajan.

28.9.2001

Asensin moottoriin lämpömittarin ja öljynpaineen varoitusvalon anturit ja sovittelin jakajaa paikoilleen.

1.10.2001

Asensin MSD Blaster 2-puolan ja MSD 6AL-sytytysmodulin sekä vesipumpun alavesiletkuun ja vesipumpun termostaattiohjaimen johdotuksineen sisälle kojelaudan taa.

2.10.2001

Kiinnitin bensaletkun suodattimelta tankkiin asti. Asensin oman sulakerasian jälkeenpäin lisätyille sähkölaitteille, kuten vesipumppu, flektit, sytytys ym. Kaapeloin moottoritilaan tuleville sähkölaitteille johdotukset.

3.10.2001

Tein releohjaukset ja kytkennät sähköflekteille ja bensapumpulle. Korjasin taakse menevästä johtonipusta pari johdinta. Kiinnitin sähköflektien termostaattikytkimen. Asensin Buick turbo Regalin PCV-venttiilin ja irroitin venttiilikopista sen tieltä loiskepellin. Kiinnitin venttiilikopat tiivisteineen koneeseen. Kaadoin vaihteistoon neljä litraa Dexron III-vaihteistöoljyä, moottoriin 5 litraa Pennzoilin 10W-40-moottoriöljyä. Mistään ei ainakaan illan kuluessa alkanut tiputtamaan tallin lattialle.

4.10.2001

Tuulilasi asennettiin paikoilleen, samoin jäähdyttimen ylävesiletku ja vesipumpun ja flektien lämpöanturit. Äänimerkinantolaite paikalleen ja kiinni sähköihin.

5.10.2001

Jäähdytinnesteet koneeseen. Pyöritin käsin sopivalla työkalulla öljypumppua jotta sain täytettyä öljynjäähdyttimen. Sen verran liitokset olivat jääneet kiristämättä että sain sotkettua paikkoja öljyllä. Pyöritin sähköistä vesipumppua ja ilmasin jäähdytinnestekierron. Hiukan nestettä tihkuu moottorin lämpöanturin sovittimesta, täytyy vaihtaa.

6.10.2001

Hain putkitarvikeliikkeestä uuden sovitinnipan lämpöanturille ja vuoto loppui.

7.10.2001

Rakensin pakoputkille takakiinnikkeitä.

9.10.2001

Asensin etuvalot ja -vilkut paikoilleen.

12.10.2001

Takalasi asennettiin takaisin paikoilleen. Konepeltikin sai mattamustaa projektiväriä.

13.10.2001

Laturille löytyi sopiva paikka vasemman kannen edestä. Tein kiinnikkeet ja pulttasin laturin kiinni. Laturin johtoja täytyy jatkaa jotta liittimen voi tuoda toiselta puolen konetilaa. Putsattiin lisäksi etupuskuria. Korjasin starttireleen / solenoidin ja kokeilin että startti pyörittää konetta virta-avaimesta käännettäessä.

14.10.2001

Tein loput pakoputkesta. 2" päät tulevat auton alkuperäisen pakoputken ulostulon kohdalta. Putket jäivät kuitenkin vielä asentamatta. Projektimattamustaa myös auton takakontille ja muulle takaosalle.

15.10.2001

Asensin takavalot. Kytkin takavaloihin ja vetokoukun sähkörasialle johdot.

16.10.2001

Asensin loput pakoputkenpalaset paikoilleen. Myös alkuperäinen maski löysi paikkansa.

17.10.2001

Laitoin takaluukun tiivisteen paikoilleen, etsin sivupeilit oviin ja sovittelin ahdinta konetilaan.

18.10.2001

Ahtimessa olevan hihnapyörä on lähinnä C-hihnalle sopiva ja moiselle hihnalle en ihan heti keksi mistään sopivaa hihnapyörää kampiakselin päähän. Ahtimen hihnapyöräksi vaihtuu tutumpi moniurahihnapyörä ja kampiakselille moinen löytyy valmiiksi. Asensin takasivulasit ja niitä ympäröivät listat sekä takapuskurin ja rekisterikilven valot.

19.10.2001

Löysin ahtimen hihnapyöräksi sopivan pyörän. Pesin oviverhoilut.

20.10.2001

Sovittelin ahtimen hihnaa pyörittävää hihnapyörää kampiakselin päähän.

24.10.2001

Asensin ovipahveja ja sisustusta.

25.10.2001

Sain muokatut hihnapyörät ahdinta varten. Asensin takapenkin ja lattiamaton kynnyslistoineen paikalleen.

26.10.2001

Asensin etupenkit, kojelaudan alaosan ja rattiputkea ympäröivät muovit. Kiinnitin alahihnapyörän jossa nyt 6 urainen hihnapyörä ahdinta varten.

27.10.2001

Hain ahtimen kiinnikkeiden rakennusaineeksi 7mm*50mm lattarautaa.

28.10.2001

Kaadoin muutaman litran bensaa tankkiin todetakseni että bensamittarin anturin tiiviste vuotaa. Tiivisteen puhdistus ja uudelleenkiristys auttoi. Bensansuodattimen letkuliitännät vaativat myös hiukan kiristämistä. Kun aine pysyi sisällä ja saatiin bensapumppu haukkaamaan ilman sijasta bensaa, otimme auton ulos tallista ja höräytin käyntiin. Lähti ensimmäisellä pyöräytyksellä. Sytytys oli tosin armottoman myöhäisellä ja sitä piti hiukan säätää. Mistään ei paljastunut vuotoja. Lisäsin vaihteistoon öljyä sitä mukaa kun vaihteiston öljypumppu laittoi öljyä kiertoon ja täytti momentinmuunninta.

29.10.2001

Bensansuodattimen liitännät vuotivat koska letkulähdöissä oli väärä kierre suodattimen jalkaan. Puhdistin etupuskuria pahimmista ruosteista.

4.11.2001

Jatkoin ahtimen kiinnitysrautojen tekemistä.

5.11.2001

Kävin tilaamassa rekisterikilvet katsastuskonttorille. Auton alkuperäiset tottakai. Vanhan mallisina suomikilpinä ilman muuta. Ostin rakennusmateriaalia ahtimen ilmaputkea ja painehattua varten sekä ilmanpuhdistimen joka osoittautui oleva hiukan väärää kokoa.

6.11.2001

Kävin vaihtamassa ilmanpuhdistimen. Rakentelin painehattua ja totesin ilmanpuhdistimen olevan taas väärää kokoa, tällä kertaa toiseen suuntaan. Sain tuulilasinpesurin säiliön moottorilla kaverin projektista ja tein sille kiinnityspaikan konetilaan.

8.11.2001

Kiinnitin tuulilasinpesurin paikoilleen. Aloitin ahtimen hihnan kiritysrullan paikoilleen sovittamisen.

9.11.2001

Kävin hakemassa US Partsista vihdoin ja viimein oikean kokoisen ilmansuodattimen. Green Filter 85mm pyöreällä kiinnityksellä. Jatkoin painehatun suunnittelua ja ahtimen hihnan kiristysrullan paikalleen sommittelua.

10.11.2001

Tein painehattua ja ilmaputkea ahtimelta tulevalle painehatulle.

11.11.2001

Pulttasin ahtimen hihnan kiritysrullan paikalleen. Ohjaa sopivasti hihnan ohi lämmityslaitteen letkun lähdön. Jouduin avaamaan pari vanhan vesipumpun kuoren pulttia, joiden alle tuon kiristysrullaa kiinni pitävän lattaraudanpätkän kiristin. Vesipumpun kuoren välistä tuli muutama pisara jäähdytysnestettä, vuoto loppui kun sain pultit takaisin paikoilleen. Toivottavasti ei ala myöhemmin vuotaa tuosta. Vaihdoin alle projektia varten hankkimani 225/50R16 / 245/45R16-rengasparit ja tarkistin vielä kerran etteivät renkaat eivätkä vanteet ota mihinkään kiinni. Sipaisin kuljettajan puolen takalokasuojan sisälle suojamaalin. Toisella puolella onkin vielä vanha massa.

12.11.2001

Jatkoin painehatun rakentamista.

13.11.2001

Ostin Autotekistä oikeanlaiset mutterit vanteille ja vaihdoin paikalleen. Jatkoin painehatun rakentamista.

16.11.2001

Sain painehatun valmiiksi ja maalasin sen.

17.11.2001

Suojasin pohjaa arimmista paikoista pensselillä levitettävällä pohjamassalla.

23.11.2001

Katsastuspäiväksi satoi koko edellisen yön lunta. Lähdimme kuitenkin viemään autoa katsastukseen kesärenkain. Matka katkesi varsin pian bensan loppumiseen. Mittarin mukaan tankissa kyllä oli konttorilla sen verran bensaa että sillä olisi konttorilla kuvitellut käyvänsä. Bensapumpun haukattua ilmaa, meni hetki sen kanssa ihmetellessä mutta pian moottori hörähti taas käyntiin. Matka jatkui varovasti ajellen eikä uusia ongelmia ilmennyt. Veden kierto lämmityslaitteen kennossa oli varsin heikkoa, johtuen varmasti uudesta vesipumpusta alkuperäisestä poikkeavalla paikalla. Saimme siis auton katsastusasemalle. Katsastus voi alkaa. Auto herätti pian useammankin katsastusmiehen mielenkiinnon. Ainoa tekninen vika tai puute löytyi kiristämättä unohtamastani yläpallonivelen mutterista. Etuakselisto näytti muuten hyvältä eikä muuta sanottavaa ollut. Pohjaakaan ei tarvinnut koputella Eikä taka-akselistostakaan ollut sanottavaa. Totesimme bensiinitankin paikan vaihtuneen. Ensimmäinen vieras kuski Granadan puikoissa oli siis katsastusmies. Etujarrujen teho yllätti minutkin, 3 kN jarruvoima 70-luvun perheauton vakiojarruista. Eivätkä takajarrutkaan huonot olleet. Teknisesti homma oli siis vain yhden mutterin kiristyksen ja tarkastuksen päässä. Autolle mitattiin 20kg tarkkuuteen pystyvillä vaaoilla akselipainoiksi 820kg ja 600kg. Koska projektiauto on alunperin 2.0-litraisella rivinelosella, sen rekisteriin merkitty etuakselipaino oli vain 740, taka-akselipaino 870kg ja kokonaismassa 1610. Lisäselvitettäväksi jäi siis suuremman sallitun etuakselimassan osoittaminen ja auton punnitseminen tarkemmalla ajoneuvovaa'alla. Olisikin ollut liian helppoa saada kilvet mukaan saman tien.

4.12.2001

Auto on rekisteröity ja katsastettu muutettuna. Vaihdettujen osien kokonaismäärä 24%. :)

Kaikki oikeudet on pidätetty.
All rights reserved.