1.1.2001
Aika juoksee ja muutosluvan umpeutumisen raja lähenee. Kuluvan vuoden aikana
laite olisi saatava katsastuskuntoon ja rekisteröitävä ja katsastettava
vaihdetulla tekniikalla.
Purin kojetaulua ja lämmityslaitetta. Mukavaa oli huomata
että pikkujutut kuten Granadan nopeusmittarin vaijeri käy sellaisenaan
AOD:hen ja että johtosarjan liitin on suurin piirtein samanlainen.
Vaihteenvalitsin näyttäisi käyvän kutakuinkin sellaisenaan, vieläpä
alkuperäisella vivustolla. Vaihdekepin reikä Granadassa poikkeaa riippuen
siitä onko auto manuaali- vai
automaattivaihteistolla, sopiva valitsimen
kiinnityslevy täytyy hitsata nykyisen reiän kohdalle.
18.1.2001
Ostin Fox-body Mustangista peräisin olevan
öljypohjan projektimoottoriin.
20.01.2001
Projektimoottoriin saatiin hankittua entistä
fiksumman oloinen ahdin.
Sentrifugaaliahdin olisi tietysti helpompi sijoittaa. Katsotaan nyt mihin
kokoonpanoon päädytään ja kuinka monta kertaa puhallin ehtii vaihtua
ennenkuin autoa ollaan leimalle ajamassa.
21.1.2001
Korjasin kuljettajan penkin kiinnikkeet niin että alkuperäiset penkin kiskot on mahdollista kiinnittää siten kuin ne on
tarkoitettu.
22.1.2001
Sain vihdoin vietyä etu- ja takaripustuksen osat hiekkapuhallettavaksi ja
pohjamaalattavaksi.
24.1.2001
Kävin noutamassa hiekkapuhalletut
ja pohjamaalatut ripustukset. Puhdistin koria vanhasta massasta ja
hitsasin korin ja runkopalkin saumoja noin viiden senttimetrin pätkissä uusiksi.
26.1.2001
Vein tyhjän toisen 351W-lohkon varastosta tallille koneen ja vaihteiston
kiinnikkeiden sovittamista varten.
27.1.2001
Jatkoin vanhan massan kaapimista ja hitsasin lisää korisaumoja.
30.1.2001
Vanhan massan kaapinen on aikaavievää ja lämpöpuhaltimenkin kanssa
kohtuullisen työlästä. Pyöränkotelot
kuitenkin puhdistuvat varsin hyvin.
4.2.2001
Murtunut akseli hitsattiin kuntoon. Vaihteistoon hankittiin
B&M Transpak 40227 / Ford Motorsport M-7101-F shift kit
sekä akselien öljytiivisteet vaihteiston päätyihin Federal Mogul 7692S ja 331107N sekä vaihteensiirtovivun
akselin öljytiiviste Federal Mogul 7929S.
11.2.2001
Puhdistin ja maalasin pohjavärillä vasemman etupyöränkotelon. Irroitin jarrulevyt, laakerit
ja jarrukilvet pyörännavoista.
15.2.2001
Sain tallille kaasutoimisen säteilylämmittimen. Ei siellä aiemminkaan ole
aivan paleltunut, mutta ei tuo ainakaan työskentelymukavuutta vähennä.
17.2.2001
Käänsin korin kyljelleen.
Nyt pohjan puhdistus onnistuu huomattavasti helpommin ja
nopeammin. Kaavin vanhaa massaa pohjasta ja jatkoin runkopalkkien saumojen vahvistushitsausta.
18.2.2001
Hyvin pitkälti samaa pohjan putsausta, pintaruosteen pois hiomista ja
korisaumojen vahvistamista.
27.2.2001
Aloitin Transpakin asentamisen. Irroitin venttiilikoneiston ja vaihdoin
sarjassa mukana tulleet jouset paikoilleen.
28.2.2001
Jatkoin Transpakin asentamista ja vaihdoin loput osat. Laatikko odottaa
kokoamista.
1.3.2001
Puhdistin vaihteiston öljypohjaa pintaruosteesta ja jätin sen
sitruunahappoon yöksi. Vertailin pöydällä Granadan tasauspyörästöä US Fordin
7.5" perän lukolliseen tasauspyörästöön. Eivät ole mitenkään
vaihtokelpoisia keskenään.
2.3.2001
Kyllä sitruunahappo jotain öljypohjan ruosteelle teki. Puhdistin pohjan
ja maalasin pohjavärin.
3.3.2001
Jatkoin korin pohjan puhdistamista. Hitsasin lisää runkopalkkien saumoja
uusiksi.
4.3.2001
Yhä vain pohjan puhdistamista.
5.3.2001
Maalasin vaihteiston öljypohjaan toisen pohjamaalikerroksen.
7.3.2001
Kaavin korin pohjasta viimeisiä pohjamassanjämiä.
8.3.2001
Puhdistin edelleen pohjaa.
10.3.2001
Puhdistin vielä pohjaa ja maalasin noin puolet siitä pohjamaalilla.
11.3.2001
Hioin pintaruosteita pohjasta.
13.3.2001
Ja edelleen samaa. Pohjapelti kaikkine muotoineen on erinomaisen aikaavievää
puhdistaa.
14.3.2001
Jatkoin puhdistamista ja maalasin suurimman osan pohjasta pohjamaalilla. Jo
maalatun osan toiseen kertaan.
16.3.2001
Irroitin ovipahvin oikean puolen ovesta ja tutkin oven kuntoa. Tallin pariovien
edessä oli jäätä ja jäätynyttä soraa sen verran etteivät ovet auenneet.
Hakkasin jäätä ja maata sen verran ovien edestä että mahtuvat taas
aukeamaan.
17.3.2001
Vaihdoin vaihteistoon päätyakselien öljytiivisteet ja maalasin vaihteiston
öljypohjan Ford-sinisellä. Puhdistin ruosteesta olka-akselit ja
jarrukilvet ja maalasin ne pohjamaalilla.
18.3.2001
Puhdistin loput osat pyörännavoista. Purin ja puhdistin jarrupääsylinterin
ja jarrutehostinta. Ostin 70-luvun alun Mustangista peräisin olevan 3-rivisen jäähdyttimen.
19.3.2001
Posti toi '65 Mustangin koneenkiinnikkeeet, nämä saattavat soveltua paremmin.
21.3.2001
Maalasin loputkin pohjasta pohjamaalilla.
22.3.2001
Ostin jarrusatuloihin ja -pääsylinteriin korjaussarjat sekä 5m uutta jarruputkea.
24.3.2001
Puhdistin ja maalasin reaktiotangot ja pyörännavat. Purin ja pesin pääsylinterin ja vaihdoin siihen uudet tiivisteet.
25.3.2001
Purin jarrusatulat puhdistusta ja tiivisteiden vaihtoa varten. Maalasin
jarrutehostimen kiinnistysrautoineen. Irroitin T-kappaleen vanhasta
jarruputkesta ja puhdistin sen. Mittailin vanhan takajarruille tulevan
jarruputken pituuden ja otin päät talteen malliksi.
26.3.2001
Tein uuden edestä takajarruille menevät jarruputken. Maalasin vaihteiston
öljypohjan toiseen kertaan.
27.3.2001
Maalasin korin pohjan mustalla.
28.3.2001
Vein jarrusatulat ja takajarrut hiekkapuhallettavaksi. Ostin uudet etupyörän
laakerit, eturipustuksen pallonivelet, jarruputkia ja -letkuja sekä uudet
takajarrusylinterit. Aloitin etu- ja takaripustusten maalaamisen.
29.3.2001
Hain hiekkapuhalletut jarruosat ja maalasin takajarrut sinkkipohjamaalilla.
Samalla sipaisin sinkkimaalia jarrupääsylinteriin ja takajarrusylintereihin
ja eturipustusten nivelten valuosiin. Jarrusatulat jäivät odottamaan pesua
ja korjaussarjan asennusta.
30.3.2001
Putsasin jarrusatulat puhallushiekasta ja maalasin ne.
Maalasin lisäksi ripustuksista ne kohdat joita edellisellä maalauskerralla ei saanut
maalattua.
31.3.2001
Puhdistin vaihteiston liuotinpesuaineella. Aloitin varsinaisen rakentamisen
kiinnittämällä uuden jarruputken korin pohjaan.
Hioin puhtaaksi ja maalasin jarrupaineensäätimen kannatinrautoineen.
1.4.2001
Prässäsin uudet laakeripinnat etupyöränkeskiöihin ja
puhdistin ja maalasin
takapyöränkeskiöt. Kokosin jarrupääsylinterin ja tehostajan
kiinnitysrautoineen.
4.4.2001
Asensin uusia eturipustuksen puslia ja niveliä ja kokosin ripustusta. Otin
jokusen kuvan joissa AOD ja Granadan alkuperäinen C3-automaatti ovat
vierekkäin.
6.4.2001
Käänsin korin takaisin oikeaan asentoon.
7.4.2001
Asensin eturipustuksen paikoilleen, ja maalasin hiukan konetilan puolta.
8.4.2001
Jarrutehostin ja takajarrupiirin paineensäädin paikoilleen. Tehostin kiinnitetään tulipellin läpi samoilla pulteilla kuin jarrupolkimen kehikko korin sisällä. Kiinnitin jarrupääsylinteriltä etujarruletkuille menevät putket paikoilleen. Oikealle puolelle menevän putken reitti on muutettu Mk1 Granadassa käytetyn etupalkin takareunan sijaan kulkemaan tulipeltiä pitkin. Kokosin vielä etujarrusatulat uusilla tiivisteillä.
9.4.2001
Kokosin oikean etupyörännavan paikoilleen. Laakerisarjan mukana tulleessa uudessa navan kiristysmutterissa on jokin muu kuin oikea kierre. Onneksi vanhat mutterit olivat tallella.
11.4.2001
Kokosin vasemmankin etupyörännavan paikoilleen. Puhdistin hammastangon kehystä ja irroitin vanhat raidetangonpäät.
12.4.2001
Ostin etujarruletkut ja uudet raidetangonpäät sekä uudet puslat reaktiotankoihin.
13.4.2001
Puhdistin ohjausvaihteen ja raidetankoineen ja asensin sen paikoilleen. Asensin lisäksi jarruletkut ja reaktiotangot.
14.4.2001
Asensin ohjauksen niveltangon rattiputkelta ohjausvaihteelle ja raidetankojen ulommat nivelet. Puhdistin ja maalasin kallistuksenvakaajan. Leikkasin sopivasta 302-öljypohjasta alaosan yhdistettäväksi 351W:n öljypohjan kaulukseen.
15.4.2001
Viritin taljan tallin kattoon moottorin nostamista varten. Tyhjän
sovituslohkon kanssa on helpompi rakentaa koneenkiinnikkeet.
16.4.2001
Asensin etujouset. Uusia iskunvaimentimia ei ole vielä hankittu, joten
kasasin paketin tilapäisesti käyttäen vanhoja. Sovittelin tyhjää lohkoa
moottoritilaan ja raahasin vaihteiston auton alle lohkoon kiinnitettäväksi.
17.4.2001
Kiinnitin lohkon vaihteistoon ja sovittelin pakettia moottoritilaan ja
vaihteistotunneliin.
18.4.2001
Kiinnitin muutaman ohjausputken tukiraudan. Jatkoin lohko-vaihteistopaketin
sovittelua. Viritin vaihteistolle säädettävän kannattimen vaihdekepin
reiästä pujotetusta kuormaliinasta. Granadassa on ollut tehtaalta ainakin
kolmenlaisia vaihteiston tukirautoja. Valitsin manuaalivaihteiston
tukiraudan tähän sovitettavaksi. Toinen vaihtoehto olisi tehdä vaihteiston
tuki kokonaan itse.
19.4.2001
Puhdistin perän kuoren ja maalasin sen pohjamaalilla.
20.4.2001
Yhdistin aiemmin hankkimastani 302-öljypohjasta alaosan ja projektikoneen
mukana tulleen öljypohjan kauluksen muutamalla hitsauspisteellä. Asensin
vanhan öljypumpun sovituslohkoon ja ruuvasin öljypohjan paikoilleen.
Öljypumppu mahtuu hyvin ja öljypohjan muoto mahdollistaa moottorin laskemisen
mahdollisimman alas. Öljypohja paikoillaan jatkoin moottorin ja vaihteiston
sovittelua. Maalasin perän Ford sinisellä.
23.4.2001
Maalasin perän toiseen kertaan ja sipaisin samaa väriä myös
kallistuksenvakaajaan. Moottorin paikka konetilassa alkaa löytymään ja
aloitin moottorin kiinnikkeiden tekemisen.
24.4.2001
Jatkoin kiinnikkeiden tekemistä. Kokosin perän odottamaan asennusta.
26.4.2001
Sovittelin lohkoa ja vaihteistoa ja tein kiinnikkeitä.
27.4.2001
Hitsasin moottorin kiinnikkeet kasaan.
Kiinnitin lohkon ja vaihteiston koriin.
Kun moottorin ja vaihteiston kannatinvaijerit sai pois ja koria oli helpompi liikutella,
asensin takaripustuksen ja perän.
28.4.2001
Asensin takajouset, iskunvaimentimet ja etujarrusatulat. Jarrukilpi on
hivenen erilainen jäähdytettyjen levyjen ja niihin kuuluvien jarrusatuloiden
kanssa. Jotta jarrusatula mahtui paikalleen alkuperäisen jarrukilven kanssa,
piti kilvestä leikata noin puoli senttiä satulan ylä- ja alapuolelta.
29.4.2001
Asensin etujarrusatuloihin ja takaripustuksiin jarruputket, takajarruletkut
ja etuiskunvaimentimet.
1.5.2001
Asensin takajarrut.
2.5.2001
Ostin moottoriin uuden öljypumpun, sen käyttöakselin ja öljypumpun pick-up
putken takasumppuöljypohjalle, Sealed Power 224-12143.
5.5.2001
Vetonivelet ja -akselit asennettu.
7.5.2001
Kävin ostamassa uudet etujarrujen ilmausnipat, käsijarruvaijerin ja
kallistuksenvakaajan puslat. Täytin jarrunesteet järjestelmään ja
ilmasin jarrut.
14.5.2001
Asensin käsijarruvaijerin ja -kahvan. Mittasin kardaanin oikeaksi pituudeksi
102cm perän laipasta vaihteiston pään ristinivelen keskelle. Yksi
kardaanitunnelin jäykiste oli pakko leikata tieltä pois. Tilalle täytyy
keksiä korvaava tuki. Moottorin ja vaihteiston kannattimet on tehty,
kardaanille saatu mitta ja öljypohja mallattu sopivaksi joten sovituslohkolla
ei ole muuta käyttöä. Irroitin lohkon ja vaihteiston korista.
15.5.2001
Vein kardaanin KoMet Oy:lle lyhennettäväksi ja takalaipan ja ristinivelten
vaihtoon. Hitsasin öljypohjan saumat valmiiksi, tein takasumppuun loiskelevyt ja
maalasin pohjan Ford-traktorimaalilla.
16.5.2001
Tein jäähdytimen paikkaa ja kiinnikkeitä.
17.5.2001
Edelleen samaa.
20.5.2001
Ja samaa. Aika kivasti jäähdytin tuohon nokalle jo istuu.
1.6.2001
Hain valmiin kardaanin. Akselin takaosaksi oli vaihdettu Ford Transitin laippa
ja ristinivel jossa laipan jako käy suoraan Granadan perään ja ristinivel on huomattavasti Granadan omaa järeämpi.
12.6.2001
Aloitin lattioiden ja sisäpeltien puhdistamisen ja maalaamisen.
13.6.2001
Ja jatkoin puhdistamista.
14.6.2001
Ja edelleen.
15.6.2001
Aloitin kuljettajan puolen takapyöränkotelon korjaamisen.
16.6.2001
Jatkoin pyöränkotelon parissa.
17.6.2001
Jatkoin edelleen pyöränkotelon korjaamista ja maalasin lattiaa.
11.7.2001
Hioin konepellin alapuolen ja aloitin sen maalamisen.
12.7.2001
Jatkoin konepellin maalaamista.
13.7.2001
Asensin konepellin paikoilleen.
14.7.2001
Asensin takaluukun paikoilleen ja puhdistin lukkomekanismia.
15.7.2001
Asensin oikean oven. Sopii edelleen ihan hyvin paikalleen. Puhdistin ja maalasin kuljettajan oven alareunaa ja saranoita ym. pikkuosia.
17.7.2001
Ja vasen ovi takaisin paikoilleen. Kaikki korin luukut ovat paikoillaan ja laitos näyttää taas vähän enemmän autolta.
18.7.2001
Ja UPS kiikutti tilaamani Paxton-sentrifugaaliahtimen. Aiemmin mainittu
B&M Powercharger 250 täydellä Chevy SB-sarjalla on siis myynnissä.
19.7.2001
Imusarjan poikki menevä pakokanavat yhdistävä lämpökanava on ahdinkäytössä
erinomaisen turha ja tarpeeton; en ainakaan halua imusarjaan yhtään lisää
lämpöä. Osaava hitsari tukki tiivistepinnan keskimmäisten pultinreikien välissä näkyvän kanavan
aukot. Lopputulos näyttää varsin mainiolta.
20.7.2001
Asensin imusarjan moottoriin.
21.7.2001
Niittasin konetilan välipellin takaisin paikoilleen tulipeltiin.
Puhdistin projektimoottorin mukana tulleita apulaitekiinnikkeitä.
25.7.2001
Projekti vaihtoi tallia. Moottori odottelee moottorinosturin kanssa toisaalla ja siirsimme korin sinne saamaan tekniikan.
30.7.2001
Rakensin Cherryn vanhasta öljyn mittatikusta sopivan öljytikun.
31.7.2001
Asensin öljypohjan moottoriin.
1.8.2001
Kiinnitin moottoriin vetolevyn ja nostin moottorin paikalleen konetilaan.
Näyttäisi sopivan kuten suunnittelinkin.
3.8.2001
B&M-ahdinsarja vaihtoi omistajaa.
6.8.2001
Asensin vaihteiston ja kardaanin. Vaihteiston tukirautaa täytyy vielä vähän
muotoilla.
8.8.2001
Muotoilin ja vahvistin vaihteiston tukirautaa. Ei ole järin kaunis, mutta toivottavasti toimiva.
9.8.2001
Totesin ettei vesipumppu mahdu paikoilleen. Poistin pumpusta akselin ja tulppasin sen. Autoon oli alunperinkin ajateltu sähköistä vesipumppua, jolloin vakiopumpusta tarvitaan vain kuoret.
Asensin starttimoottorin ja vaihteiston ja moottorin öljytikut. Sovittelin vaihteiston alatukea ja shifteriä vivustoineen. Granadan alkuperäinen shifteri vivustoineen sopii lähes sellaisenaan.
Kardaanin sovitus on varsin tarkka, käsijarrukahvaa piti nostaa puolisen senttiä kiinnityksistään ettei käytettäessä ottanut kardaaniin kiinni. Onneksi Granadan perä on kiinteästi korissa, eikä kardaani tee liikettä jousituksen mukana.
10.8.2001
Jäähdyttimen etupuolelle sopivat kaksi 13" Kenlowe-sähköflektiä odottavat asennusta.
Kävin vanneliikkeessä katselemassa sleeper-henkeen sopivia vanteita. Samalla reissulla ostin Mocalin öljynsuodattimen ja lohkon väliin tulevan
öljynkierron ryöstölaipan öljynjäähdytintä varten.
13.8.2001
Kävin ostamassa perjantaina silmiin osuneet peltivanteet. '00-mallin E-sarjan Mercedes Benzin alkuperäiset mattamustat
peltivanteet koossa 7.5" * 16". Jako on sama 5*112mm ja offset juuri sopiva ET41. Vanteille väänsin aiemmin
käytettynä hankkimani 225/50 ja 245/45-rengasparit. Sopivat alle varsin hyvin, eivätkä paista silmään kuten monet alumiinivanteet.
14.8.2001
Vaihteiston ja shifterin välinen tanko todellakin vain näytti sopivan sellaisenaan. Väänsin ohuesta alumiiniputkesta mallin,
jonka mukaan muotoilin alkuperäisen tangon uusiksi. Nyt vaihteiston PRND21-kaavion voi jo käydä kepistä läpi.
15.8.2001
Ostin Summitracing sähköisen bensapumpun ja sen mukana paineensäätimen. Lisäksi hankin päävirtakytkimen ja akkukaapelin takakontista konetilaan.
Muuntelin hieman shifterin vivustoa, tarkoituksena saada shifterin asteikko vastaamaan pykäliä vaihteiston päässä.
16.8.2001
Ostin moottoriin tulpat, bensansuodattimen irroitettavalla patruunalla, ja starttireleen (vastaa Fordin startille solenoidia).
17.8.2001
Kävin ostamassa bensalinjaksi muovitettua 10mm kupariputkea.
19.8.2001
Asensin bensalinjan kulkeman koripalkin sisällä takakontista konetilaan.
20.8.2001
Ostin öljynjäähdytintä varten asianmukaista kumiletkua ja pussillisen erilaisia kiristimiä ja kiinnittimiä.
Asensin päävirtakaapelin PVC-muoviletkulla suojattuna kulkemaan bensalinjan kanssa saman koripalkin sisällä.
27.8.2001
Puhdistin vetokoukun kiinnitysraudan ja maalasin sen. (Kyllä, autoon kuuluu
alkuperäinen Ford-vetokoukku ja se saa katu-uskottavuuden nimessä siinä olla
jatkossakin).
28.8.2001
Teimme reiät öljynjäähdyttimen letkuille. Kiinnitin bensapumpun ja
puhdistin lisää bensatankkia.
29.8.2001
Juotin kaapelikengät akku- ja starttikaapeleihin ja sovitin bensaputkenpäät kohdilleen.
Kiinnitin bensanpaineensäätimen konetilaan. Ostin ja kiinnitin
bensansuodattimeen letkulähdöt.
30.8.2001
Kiinnitin bensansuodattimen paikoilleen. Pätkin bensaletkusta sopivat pätkät
ja yhdistin bensalinjan tankilta moottoriin.
3.9.2001
Puhdistin bensiinitankin ja korjasin sen hitsaamalla. Kyllä, bensatankkia voi hitsata.
4.9.2001
Maalasin vetokoukun ja toisen puolen bensatankista.
5.9.2001
Maalasin bensatankin loppuun. Tuli ihan siisti.
8.9.2001
Hankkimani peltipakosarjat eivät kovin helposti olisi paikoilleen sopineet
ja homman jouduttamiseksi asensin moottorin alkuperäiset valupakosarjat
koneeseen. Ahtaathan nuo ovat, mutta eiköhän kone niilläkin käy.
Vertailun vuoksi kuva kanavista, alempi pakosarja on '75 Range Roverin
3.5-litran V8-moottorista.
9.9.2001
Puhdistin lämmityslaitteen kennoineen ja asensin ne paikoilleen.
10.9.2001
Ostin pakoputkitarvikkeiksi hiukan suoraa ja hiukan mutkia.
11.9.2001
Kävin ostamassa kaksi Flowtech Raptor-äänenvaimenninta. Testasin ja asensin paikoilleen lämmityslaitteen puhaltimen.
12.9.2001
Ostin lisää pakoputkiputkea. Sovittelin putkistoa auton alle, Granadassa on
tuplaputkisto mukavasti huomioitu pohjan muotoilussa.
13.9.2001
Ja vielä vähän lisää putkea ja lisää sovittelua ja rakentamista.
14.9.2001
Puhdistin ja rasvasin tuulilasinpyyhkijöiden moottorin ja vivuston ja
asensin ne paikoilleen. Aloitin auton sähkökaapeloinnin tarkastelun.
15.9.2001
Tein kiinnikkeet jäähdyttimen eteen asennettaville kahdelle flektille ja
öljynjäähdyttimelle ja viimeistelin öljynjäähdyttimen letkujen läpiviennit.
16.9.2001
Asensin öljylinjat vaihteistolta jäähdyttimelle. Korjasin sähköistä
päällisin puolin näkyvät aiempien omistajien pikakorjaukset ja viritykset.
18.9.2001
Asensimme sähkökaapeloinnin koriin.
19.9.2001
Rakensin pakoputkia auton alle.
20.9.2001
Ostin pakoputkea, tarvikkeita ja pari äänenvaimentajaa. Kiinnitin
öljynjäähdyttimen.
22.9.2001
Pakoputkiston sovittelua ja suunnittelua. Asensin vetokoukun paikoilleen.
23.9.2001
Sovittelin, kääntelin, vääntelin ja hitsailin pakoputkia. Asettelin
johtosarjoja kabiinin puolella paikoilleen.
24.9.2001
Tilaamani Davies Craig EWP sähköinen vesipumppu ja termostaattiohjainboksi
sille tulivat. Sovittelin pumppua alavesiletkuun.
25.9.2001
Jatkoin pakoputkien rakentamista. Maalasin osan pakoputkista. Asensin
konepellin avausmekanismin vaijereineen sekä lämmityslaitteen vesiletkut.
26.9.2001
Asensin pakosarjat tiivisteineen. Maalasin loput pakoputket ja kiinnitin ne autoon.
Granadan oma nopeusmittarin vaijeri loksahti sellaisenaan suoraan AOD:n
mittarivaijeripaikkaan. Kiinnittelin sähköliittimiä paikoilleen, virtalukon,
kojelaudan taakse tulevia ilmaputkia ym.
27.9.2001
Asensin jarrutehostimen alipaineletkun. Toivotaan että tehostimen päässä
oleva venttiili toimii ja estää mahdollisen ylipaineen pääsyn imusarjasta
jarrutehostimeen. Hankin moottoriin kärjettömän MSD 8584-virranjakajan.
28.9.2001
Asensin moottoriin lämpömittarin ja öljynpaineen varoitusvalon anturit ja
sovittelin jakajaa paikoilleen.
1.10.2001
Asensin MSD Blaster 2-puolan ja MSD 6AL-sytytysmodulin sekä vesipumpun
alavesiletkuun ja vesipumpun termostaattiohjaimen johdotuksineen sisälle
kojelaudan taa.
2.10.2001
Kiinnitin bensaletkun suodattimelta tankkiin asti. Asensin oman sulakerasian
jälkeenpäin lisätyille sähkölaitteille, kuten vesipumppu, flektit, sytytys
ym. Kaapeloin moottoritilaan tuleville sähkölaitteille johdotukset.
3.10.2001
Tein releohjaukset ja kytkennät sähköflekteille ja bensapumpulle. Korjasin
taakse menevästä johtonipusta pari johdinta. Kiinnitin sähköflektien
termostaattikytkimen. Asensin Buick turbo Regalin PCV-venttiilin ja
irroitin venttiilikopista sen tieltä loiskepellin. Kiinnitin venttiilikopat
tiivisteineen koneeseen. Kaadoin vaihteistoon neljä litraa Dexron
III-vaihteistöoljyä, moottoriin 5 litraa Pennzoilin 10W-40-moottoriöljyä.
Mistään ei ainakaan illan kuluessa alkanut tiputtamaan tallin lattialle.
4.10.2001
Tuulilasi asennettiin paikoilleen, samoin jäähdyttimen ylävesiletku ja
vesipumpun ja flektien lämpöanturit. Äänimerkinantolaite paikalleen ja
kiinni sähköihin.
5.10.2001
Jäähdytinnesteet koneeseen. Pyöritin käsin sopivalla työkalulla öljypumppua
jotta sain täytettyä öljynjäähdyttimen. Sen verran liitokset olivat jääneet
kiristämättä että sain sotkettua paikkoja öljyllä. Pyöritin sähköistä
vesipumppua ja ilmasin jäähdytinnestekierron. Hiukan nestettä tihkuu
moottorin lämpöanturin sovittimesta, täytyy vaihtaa.
6.10.2001
Hain putkitarvikeliikkeestä uuden sovitinnipan lämpöanturille ja vuoto
loppui.
7.10.2001
Rakensin pakoputkille takakiinnikkeitä.
9.10.2001
Asensin etuvalot ja -vilkut paikoilleen.
12.10.2001
Takalasi asennettiin takaisin paikoilleen.
Konepeltikin sai mattamustaa projektiväriä.
13.10.2001
Laturille löytyi sopiva paikka vasemman kannen edestä.
Tein kiinnikkeet ja pulttasin laturin kiinni.
Laturin johtoja täytyy jatkaa jotta liittimen voi tuoda toiselta puolen konetilaa.
Putsattiin lisäksi etupuskuria. Korjasin starttireleen / solenoidin ja kokeilin että startti pyörittää konetta virta-avaimesta käännettäessä.
14.10.2001
Tein loput pakoputkesta. 2" päät tulevat auton alkuperäisen pakoputken ulostulon kohdalta. Putket jäivät kuitenkin vielä asentamatta.
Projektimattamustaa myös auton takakontille ja muulle takaosalle.
15.10.2001
Asensin takavalot. Kytkin takavaloihin ja vetokoukun sähkörasialle johdot.
16.10.2001
Asensin loput pakoputkenpalaset paikoilleen.
Myös alkuperäinen maski löysi paikkansa.
17.10.2001
Laitoin takaluukun tiivisteen paikoilleen, etsin sivupeilit oviin ja sovittelin ahdinta konetilaan.
18.10.2001
Ahtimessa olevan hihnapyörä on lähinnä C-hihnalle sopiva ja moiselle hihnalle en ihan heti keksi mistään sopivaa hihnapyörää kampiakselin päähän.
Ahtimen hihnapyöräksi vaihtuu tutumpi moniurahihnapyörä ja kampiakselille moinen löytyy valmiiksi. Asensin takasivulasit ja niitä ympäröivät listat
sekä takapuskurin ja rekisterikilven valot.
19.10.2001
Löysin ahtimen hihnapyöräksi sopivan pyörän. Pesin oviverhoilut.
20.10.2001
Sovittelin ahtimen hihnaa pyörittävää hihnapyörää kampiakselin päähän.
24.10.2001
Asensin ovipahveja ja sisustusta.
25.10.2001
Sain muokatut hihnapyörät ahdinta varten.
Asensin takapenkin ja lattiamaton kynnyslistoineen paikalleen.
26.10.2001
Asensin etupenkit, kojelaudan alaosan ja rattiputkea ympäröivät muovit.
Kiinnitin alahihnapyörän jossa nyt 6 urainen hihnapyörä ahdinta varten.
27.10.2001
Hain ahtimen kiinnikkeiden rakennusaineeksi 7mm*50mm lattarautaa.
28.10.2001
Kaadoin muutaman litran bensaa tankkiin todetakseni että bensamittarin anturin
tiiviste vuotaa. Tiivisteen puhdistus ja uudelleenkiristys auttoi.
Bensansuodattimen letkuliitännät vaativat myös hiukan kiristämistä. Kun aine
pysyi sisällä ja saatiin bensapumppu haukkaamaan ilman sijasta bensaa,
otimme auton ulos tallista ja höräytin käyntiin. Lähti ensimmäisellä
pyöräytyksellä. Sytytys oli tosin armottoman myöhäisellä ja sitä piti hiukan
säätää. Mistään ei paljastunut vuotoja. Lisäsin vaihteistoon öljyä sitä
mukaa kun vaihteiston öljypumppu laittoi öljyä kiertoon ja täytti
momentinmuunninta.
29.10.2001
Bensansuodattimen liitännät vuotivat koska letkulähdöissä oli väärä kierre
suodattimen jalkaan. Puhdistin etupuskuria pahimmista ruosteista.
4.11.2001
Jatkoin ahtimen kiinnitysrautojen tekemistä.
5.11.2001
Kävin tilaamassa rekisterikilvet katsastuskonttorille. Auton alkuperäiset tottakai.
Vanhan mallisina suomikilpinä ilman muuta. Ostin rakennusmateriaalia ahtimen
ilmaputkea ja painehattua varten sekä ilmanpuhdistimen joka osoittautui oleva hiukan väärää kokoa.
6.11.2001
Kävin vaihtamassa ilmanpuhdistimen. Rakentelin painehattua ja totesin ilmanpuhdistimen
olevan taas väärää kokoa, tällä kertaa toiseen suuntaan. Sain tuulilasinpesurin säiliön
moottorilla kaverin projektista ja tein sille kiinnityspaikan konetilaan.
8.11.2001
Kiinnitin tuulilasinpesurin paikoilleen. Aloitin ahtimen hihnan
kiritysrullan paikoilleen sovittamisen.
9.11.2001
Kävin hakemassa US Partsista vihdoin ja viimein oikean kokoisen
ilmansuodattimen. Green Filter 85mm pyöreällä kiinnityksellä. Jatkoin
painehatun suunnittelua ja ahtimen hihnan kiristysrullan paikalleen
sommittelua.
10.11.2001
Tein painehattua ja ilmaputkea ahtimelta tulevalle painehatulle.
11.11.2001
Pulttasin ahtimen hihnan kiritysrullan paikalleen. Ohjaa sopivasti hihnan
ohi lämmityslaitteen letkun lähdön. Jouduin avaamaan pari vanhan vesipumpun kuoren
pulttia, joiden alle tuon kiristysrullaa kiinni pitävän lattaraudanpätkän
kiristin. Vesipumpun kuoren välistä tuli muutama pisara
jäähdytysnestettä, vuoto loppui kun sain pultit takaisin paikoilleen.
Toivottavasti ei ala myöhemmin vuotaa tuosta. Vaihdoin alle projektia
varten hankkimani 225/50R16 / 245/45R16-rengasparit ja tarkistin vielä
kerran etteivät renkaat eivätkä vanteet ota mihinkään kiinni.
Sipaisin kuljettajan puolen takalokasuojan sisälle suojamaalin. Toisella
puolella onkin vielä vanha massa.
12.11.2001
Jatkoin painehatun rakentamista.
13.11.2001
Ostin Autotekistä oikeanlaiset mutterit vanteille ja vaihdoin paikalleen.
Jatkoin painehatun rakentamista.
16.11.2001
Sain painehatun valmiiksi ja maalasin sen.
17.11.2001
Suojasin pohjaa arimmista paikoista pensselillä levitettävällä
pohjamassalla.
23.11.2001
Katsastuspäiväksi satoi koko edellisen yön lunta.
Lähdimme kuitenkin viemään autoa katsastukseen kesärenkain. Matka katkesi varsin pian bensan loppumiseen.
Mittarin mukaan tankissa kyllä oli konttorilla sen verran bensaa että sillä olisi konttorilla kuvitellut käyvänsä.
Bensapumpun haukattua ilmaa, meni hetki sen kanssa ihmetellessä mutta pian moottori hörähti taas käyntiin.
Matka jatkui varovasti ajellen eikä uusia ongelmia ilmennyt. Veden kierto lämmityslaitteen kennossa oli varsin heikkoa, johtuen varmasti uudesta vesipumpusta alkuperäisestä poikkeavalla paikalla.
Saimme siis auton katsastusasemalle. Katsastus voi alkaa.
Auto herätti pian useammankin katsastusmiehen mielenkiinnon. Ainoa tekninen vika tai puute löytyi kiristämättä unohtamastani yläpallonivelen mutterista.
Etuakselisto näytti muuten hyvältä eikä muuta sanottavaa ollut. Pohjaakaan ei tarvinnut koputella
Eikä taka-akselistostakaan ollut sanottavaa. Totesimme bensiinitankin paikan vaihtuneen. Ensimmäinen vieras kuski Granadan puikoissa oli siis katsastusmies.
Etujarrujen teho yllätti minutkin, 3 kN jarruvoima 70-luvun perheauton vakiojarruista.
Eivätkä takajarrutkaan huonot olleet. Teknisesti homma oli siis vain yhden mutterin kiristyksen ja tarkastuksen päässä.
Autolle mitattiin 20kg tarkkuuteen pystyvillä vaaoilla akselipainoiksi 820kg ja 600kg. Koska projektiauto on alunperin 2.0-litraisella rivinelosella, sen rekisteriin merkitty etuakselipaino oli vain 740, taka-akselipaino 870kg ja kokonaismassa 1610.
Lisäselvitettäväksi jäi siis suuremman sallitun etuakselimassan osoittaminen ja auton punnitseminen tarkemmalla ajoneuvovaa'alla. Olisikin ollut liian helppoa saada kilvet mukaan saman tien.
4.12.2001
Auto on rekisteröity ja katsastettu muutettuna. Vaihdettujen osien kokonaismäärä 24%.
:)
Kaikki oikeudet on pidätetty.
All rights reserved.