1.7.1999
Soitto Granadan omistajalle ja kyselin lisää luvista ja autosta.
Sovin että auto on meidän ja haemme sen kuluvalla viikolla. Kukaan ei tässä
vaiheessa pääsisi väliin. Hintakin tippui sopivaksi 2200 markkaan.
Kahlausta Keltaisen Pörssin veppipalvelussa ja
silmiin osui sopiva tekniikkapaketti: "Ford 351, kaikki apulaitteet kiinni,
krominen öljypohja + C4 autom., kunnostettu, h./ vaihto vanhaan autoon.
5000. Espoo.." Soitto tuonne varmisti koneen olevan oikeanlainen
Windsor-perheen pikkulohko, hinta putosi 4000 markkaan ja sovin noutavani
laitteen jo samana päivänä. Keravan Teboil vuokrasi ystävällisesti
peräkärryn sopuhintaan 120mk/vrk ja Pasi lainasi ystävällisesti
Corollaansa kärryä nykimään. Illalla kahdeksan jälkeen ajelin kärry perässä
Vihtiin moottoria noutamaan. Kaveri nosti muitta mutkitta nipussa olevan
moottori/vaihdelaatikkopaketin kärryyn traktorin nostimella.
Moottori vaihtoi omistajaa ja pääsimme
yhdentoista maissa lähtemään takaisin kotiinpäin. Corolla jaksoi kiskoa
sen minkä pitikin ja matkasta selvittiin yhdellä katkenneella
kuormaliinalla. Kotiin päästyäni jouduin vain toteamaan ettei minulla ollut
mitään sinne päinkään jolla paketin olisi kärrystä nostanut.
2.7.1999
Aamuseitsemältä soitto Keravan Teboilille ja jatkoaikaa kärrylle la-iltaan
klo 18 asti. Päivän mittaan ilmeni, että autotalli jossa projektia oli
tarkoitus suorittaa ei ollutkaan käytettävissä. Tarttis löytää sopiva talli
piakkoin, jotta koria ja konetta ei tarvitsisi missään tienposkessa säilyttää.
3.7.1999
Ohjelmassa koneen nosto kärrystä. Autokatoksesta löytyi sopiva putki, jonka
alle kärryn sai. Hiukan virittämistä ja tukemista ja Bilteman
vaijeritaljalla paketti nousi kuin nousikin siististi ylös. Kärry alta ja
rullaava kehikko alle ja kone alas. Mainiota. Kiitokset Samille joka tuli
vetämään kärryn takaisin Teboilille.
6.7.1999
Ajoneuvohallintokeskus varmisti että tuollainen lupa, sellaisena kuin se
minulle on esitetty, on todella myönnetty ja että se on voimassa 31.12.2001
asti. Edullisesti vuokrattava traileri ja vetoauto sille löytyivät varsin
vaivatta.
8.7.1999
T:mi Janne Gefwert vuokrasi sopuhintaan oikein käyttökelpoisen trailerin ja
Jonna ystävällisesti lainasi Chevy vania sitä vetämään. Iltayhdeksän aikaan
miittasimme myyjän, Akin ja Samin kanssa Ala-Tikkurilan
Shellillä, josta huristeltiin Ylästöön hakemaan tuo Granada.
10.7.1999
Iltapäivä meni rattoisasti Samin kanssa tuota projektimoottoria purkaessa.
Purkaminen sujui ihan mukavasti
kädet kyynärpäitä myöten öljymöhnässä.
Ainuttakaan pulttia emme onnistuneet katkaisemaan, vaikka välillä voimaa
piti hakea metrisellä vääntövarrella. Moottorin valu-, ym. numerot kertoivat
koneen olevan juuri sellainen 1979-mallinen,
jollaisena se meille myytiin.Kone oli siinä määrin yltäpäältä ties missä
mönjässä, että painepesuri olisi ollut oikea työkalu. Huomaa kuvasta
upouusi, kromattu öljypohja - harmi ettei meillä ole sille käyttöä.
Sisäpuoleltakaan kone ei näyttänyt yhtään puhtaammalta, ilmeisesti pari
öljynvaihtokertaa oli jäänyt väliin. Kaikkialla missä moottoriöljy oli
kiertänyt, oli paksu karstakerros.
Ilmeistä on että koneelle joudutaan suorittamaan jonkinasteista remonttia
ennen nokalle nostamista.
13.7.1999
Ruuvasin moottorista toisen kannen irti. Tarkoitus oli irroittaa molemmat,
mutta intouduin puhdistamaan irroitettua kantta niin ettei aikaa enää
riittänyt toiselle. Venttiilit ja palotilat
näyttivät hyviltä, samoin männät.
Valukoodin mukaan kannet ovat vuosikertaa '78.
16.7.1999
Niinikään Keltaisesta pörssistä löytyi toivottavasti käyttökelpoinen
remmiahdin. Nähtäväksi jää, saammeko sitä sovitettua tuohon koneeseemme.
20.7.1999
Kävin ruuvailemassa moottorista toisenkin kannen irti ja puhdistelin hiukan
nostajalaaksoa. Palotilat ovat suhteellisen
normaalin näköiset mutta venttiilikoneiston puoli tässäkin todella tahnassa.
21.7.1999
Tilaamani ahdin tuli postitse ehjänä perille.
Hiukan alimitoitetultahan tuo vaikuttaa, mutta katsotaan jos löytäisin
jostain osviittaa tuon tilavuudesta. Kerro toki jos tunnistat valmistajan.
27.7.1999
Kävin hakemassa loput auton papereista ja maksoin loput
kauppasummasta. Talli puuttuu edelleen, vaikka eihän tässä mikään kiire ole.
1.8.1999
Moottorin osissa riittää putsaamista ja pesemistä. Pikkuhiljaa nysväten nuo
puhdistuvat. Jonkinlaisena välitavoitteena voisi pitää koneen koneistusta
kaipaavien osien koneistamolle viemistä.
25.8.1999
Selvittelin sopivaa moottorikoneistamoa ja sovin palikoiden sinne
viemisestä. Putsailin venttiilikoneiston osia pitkästä aikaa ja kävin
toteamassa että auto on tallessa pressun alla.
27.8.1999
Lisää moottorin purkamista.
Nokat olivat kuluneet kummallisesti, aivan kuin
voitelu ei olisi pelannut. Irroitin myös vaihteiston moottorista. Vaihteisto
ei näyttäisi olevan samaa vuosikertaa moottorin kanssa ja uuden näköinen
öljytiiviste vahvistaisi myyjän kertomusta siitä että ainakin jotain
vaihteistolle on hiljan tehty.
Seuraavaksi lohko pitäisi kaiketi nostaa moottoripukkiin.
10.9.1999
Lohko Bilteman moottoripukkiin ja purkaminen jatkuu.
Kromattu öljypohja oli
tosiaan vain läiskäisty paikalleen ilmeisesti edellisen omistajan toimesta.
Pohjan sisälle oli jätetty pakkausmateriaalia ja teippejä ym. Onneksi
koneessa ei ole ollut öljyjä tuon asennuksen jälkeen. Männät tulivat
siististi ulos, eikä koneesta löytynyt mitään varsinaisesti rikki olevaa.
Konetta ei ilmeisestikään ole aiemmin avattu. Kaikki osat olivat
alkuperäiskoossaan.
11.9.1999
Moottori oli niin käsittämättömän likainen, että se suorastaan kerjäsi
pesua. Covar viitosella jynssäten ja välillä painepesurilla ruiskuttaen
moottori puhdistuikin varsin siistiin
kuntoon. Kiitokset Autokuja Oy:lle pesurin käytöstä. Öljytöntä ja muutenkin
puhdasta lohkoa on huomattavasti mukavampi käsitellä.
19.9.1999
Pelkkä pesu ei vielä puhdistanut kaikkia koloja lohkosta. Vanhojen, osittain
lohkeilleiden laakereiden irroituksen jälkeen aika kului rattoisasti
öljykanavia puhtaaksi rassatessa. En ihmettele ettei voitelu ollut toiminut
ihan niinkuin olisi pitänyt. Nyt lohko on kuitenkin siinä kuosissaan että
sen kehtaa viedä koneistettavaksi.
28.9.1999
Kuten jo aiemmin todettua, projektia varten häthätää hankittu Pencon
pikkupuhallin on auttamattomasti liian pieni 5.8-litraiselle moottorille.
Nytpä tilanne korjaantui kun tilalle löytyi puhdistusta vaille riittävän
hyvässä kunnossa vuodelta 1962 oleva
GMC 4-71 ahdin.
20.11.1999
Pienen tauon jälkeen sain aikaiseksi aloittaa kansien purkamisen ja
pesemisen. Venttiilit näyttivät purettuinakin hyviltä, samoin seetit.
Lisäksi löytyi edullisesti uusi Cloyesin
tuplaketjujakopää.
24.11.1999
Hiukan lisää venttiilikoneiston putsausta ja ihmettelyä.
25.11.1999
Edelleen kansien ihmettelyä ja putsausta. Ostimme lisäksi osia moottoriin.
Männiksi tuli Federal Mogulin merikäyttöön valmistamat valumännät 416P 0.030"
ylikoossa. Lisäksi hankittiin moottorin täydellinen tiivistesarja
Fel-Pro FS 8548 PT-15 ja nokkalaakerisarja Perfect Circle SH-510S.
8.12.1999
Hankittiin muutoslupien vaatimat 2.8-litraisen Granadan jäädytetyt
etujarrut ja samalla vaihtoon menevien, sinänsä riittävän isojen 9" rumpujen
tilalle farmari-Granadan 10" rummut.
14.12.1999
Kasin mukana tullut kromattu öljypohja meni kaupaksi. Jo toisen kerran
hiukan rahaa takaisinpäin.
Seuraavaan vuoteen
Kaikki oikeudet on pidätetty.
All rights reserved.