1.7.1999

Soitto Granadan omistajalle ja kyselin lisää luvista ja autosta. Sovin että auto on meidän ja haemme sen kuluvalla viikolla. Kukaan ei tässä vaiheessa pääsisi väliin. Hintakin tippui sopivaksi 2200 markkaan. Kahlausta Keltaisen Pörssin veppipalvelussa ja silmiin osui sopiva tekniikkapaketti: "Ford 351, kaikki apulaitteet kiinni, krominen öljypohja + C4 autom., kunnostettu, h./ vaihto vanhaan autoon. 5000. Espoo.." Soitto tuonne varmisti koneen olevan oikeanlainen Windsor-perheen pikkulohko, hinta putosi 4000 markkaan ja sovin noutavani laitteen jo samana päivänä. Keravan Teboil vuokrasi ystävällisesti peräkärryn sopuhintaan 120mk/vrk ja Pasi lainasi ystävällisesti Corollaansa kärryä nykimään. Illalla kahdeksan jälkeen ajelin kärry perässä Vihtiin moottoria noutamaan. Kaveri nosti muitta mutkitta nipussa olevan moottori/vaihdelaatikkopaketin kärryyn traktorin nostimella. Moottori vaihtoi omistajaa ja pääsimme yhdentoista maissa lähtemään takaisin kotiinpäin. Corolla jaksoi kiskoa sen minkä pitikin ja matkasta selvittiin yhdellä katkenneella kuormaliinalla. Kotiin päästyäni jouduin vain toteamaan ettei minulla ollut mitään sinne päinkään jolla paketin olisi kärrystä nostanut.

2.7.1999

Aamuseitsemältä soitto Keravan Teboilille ja jatkoaikaa kärrylle la-iltaan klo 18 asti. Päivän mittaan ilmeni, että autotalli jossa projektia oli tarkoitus suorittaa ei ollutkaan käytettävissä. Tarttis löytää sopiva talli piakkoin, jotta koria ja konetta ei tarvitsisi missään tienposkessa säilyttää.

3.7.1999

Ohjelmassa koneen nosto kärrystä. Autokatoksesta löytyi sopiva putki, jonka alle kärryn sai. Hiukan virittämistä ja tukemista ja Bilteman vaijeritaljalla paketti nousi kuin nousikin siististi ylös. Kärry alta ja rullaava kehikko alle ja kone alas. Mainiota. Kiitokset Samille joka tuli vetämään kärryn takaisin Teboilille.

6.7.1999

Ajoneuvohallintokeskus varmisti että tuollainen lupa, sellaisena kuin se minulle on esitetty, on todella myönnetty ja että se on voimassa 31.12.2001 asti. Edullisesti vuokrattava traileri ja vetoauto sille löytyivät varsin vaivatta.

8.7.1999

T:mi Janne Gefwert vuokrasi sopuhintaan oikein käyttökelpoisen trailerin ja Jonna ystävällisesti lainasi Chevy vania sitä vetämään. Iltayhdeksän aikaan miittasimme myyjän, Akin ja Samin kanssa Ala-Tikkurilan Shellillä, josta huristeltiin Ylästöön hakemaan tuo Granada.

10.7.1999

Iltapäivä meni rattoisasti Samin kanssa tuota projektimoottoria purkaessa. Purkaminen sujui ihan mukavasti kädet kyynärpäitä myöten öljymöhnässä. Ainuttakaan pulttia emme onnistuneet katkaisemaan, vaikka välillä voimaa piti hakea metrisellä vääntövarrella. Moottorin valu-, ym. numerot kertoivat koneen olevan juuri sellainen 1979-mallinen, jollaisena se meille myytiin.Kone oli siinä määrin yltäpäältä ties missä mönjässä, että painepesuri olisi ollut oikea työkalu. Huomaa kuvasta upouusi, kromattu öljypohja - harmi ettei meillä ole sille käyttöä. Sisäpuoleltakaan kone ei näyttänyt yhtään puhtaammalta, ilmeisesti pari öljynvaihtokertaa oli jäänyt väliin. Kaikkialla missä moottoriöljy oli kiertänyt, oli paksu karstakerros. Ilmeistä on että koneelle joudutaan suorittamaan jonkinasteista remonttia ennen nokalle nostamista.

13.7.1999

Ruuvasin moottorista toisen kannen irti. Tarkoitus oli irroittaa molemmat, mutta intouduin puhdistamaan irroitettua kantta niin ettei aikaa enää riittänyt toiselle. Venttiilit ja palotilat näyttivät hyviltä, samoin männät. Valukoodin mukaan kannet ovat vuosikertaa '78.

16.7.1999

Niinikään Keltaisesta pörssistä löytyi toivottavasti käyttökelpoinen remmiahdin. Nähtäväksi jää, saammeko sitä sovitettua tuohon koneeseemme.

20.7.1999

Kävin ruuvailemassa moottorista toisenkin kannen irti ja puhdistelin hiukan nostajalaaksoa. Palotilat ovat suhteellisen normaalin näköiset mutta venttiilikoneiston puoli tässäkin todella tahnassa.

21.7.1999

Tilaamani ahdin tuli postitse ehjänä perille. Hiukan alimitoitetultahan tuo vaikuttaa, mutta katsotaan jos löytäisin jostain osviittaa tuon tilavuudesta. Kerro toki jos tunnistat valmistajan.

27.7.1999

Kävin hakemassa loput auton papereista ja maksoin loput kauppasummasta. Talli puuttuu edelleen, vaikka eihän tässä mikään kiire ole.

1.8.1999

Moottorin osissa riittää putsaamista ja pesemistä. Pikkuhiljaa nysväten nuo puhdistuvat. Jonkinlaisena välitavoitteena voisi pitää koneen koneistusta kaipaavien osien koneistamolle viemistä.

25.8.1999

Selvittelin sopivaa moottorikoneistamoa ja sovin palikoiden sinne viemisestä. Putsailin venttiilikoneiston osia pitkästä aikaa ja kävin toteamassa että auto on tallessa pressun alla.

27.8.1999

Lisää moottorin purkamista. Nokat olivat kuluneet kummallisesti, aivan kuin voitelu ei olisi pelannut. Irroitin myös vaihteiston moottorista. Vaihteisto ei näyttäisi olevan samaa vuosikertaa moottorin kanssa ja uuden näköinen öljytiiviste vahvistaisi myyjän kertomusta siitä että ainakin jotain vaihteistolle on hiljan tehty. Seuraavaksi lohko pitäisi kaiketi nostaa moottoripukkiin.

10.9.1999

Lohko Bilteman moottoripukkiin ja purkaminen jatkuu. Kromattu öljypohja oli tosiaan vain läiskäisty paikalleen ilmeisesti edellisen omistajan toimesta. Pohjan sisälle oli jätetty pakkausmateriaalia ja teippejä ym. Onneksi koneessa ei ole ollut öljyjä tuon asennuksen jälkeen. Männät tulivat siististi ulos, eikä koneesta löytynyt mitään varsinaisesti rikki olevaa. Konetta ei ilmeisestikään ole aiemmin avattu. Kaikki osat olivat alkuperäiskoossaan.

11.9.1999

Moottori oli niin käsittämättömän likainen, että se suorastaan kerjäsi pesua. Covar viitosella jynssäten ja välillä painepesurilla ruiskuttaen moottori puhdistuikin varsin siistiin kuntoon. Kiitokset Autokuja Oy:lle pesurin käytöstä. Öljytöntä ja muutenkin puhdasta lohkoa on huomattavasti mukavampi käsitellä.

19.9.1999

Pelkkä pesu ei vielä puhdistanut kaikkia koloja lohkosta. Vanhojen, osittain lohkeilleiden laakereiden irroituksen jälkeen aika kului rattoisasti öljykanavia puhtaaksi rassatessa. En ihmettele ettei voitelu ollut toiminut ihan niinkuin olisi pitänyt. Nyt lohko on kuitenkin siinä kuosissaan että sen kehtaa viedä koneistettavaksi.

28.9.1999

Kuten jo aiemmin todettua, projektia varten häthätää hankittu Pencon pikkupuhallin on auttamattomasti liian pieni 5.8-litraiselle moottorille. Nytpä tilanne korjaantui kun tilalle löytyi puhdistusta vaille riittävän hyvässä kunnossa vuodelta 1962 oleva GMC 4-71 ahdin.

20.11.1999

Pienen tauon jälkeen sain aikaiseksi aloittaa kansien purkamisen ja pesemisen. Venttiilit näyttivät purettuinakin hyviltä, samoin seetit. Lisäksi löytyi edullisesti uusi Cloyesin tuplaketjujakopää.

24.11.1999

Hiukan lisää venttiilikoneiston putsausta ja ihmettelyä.

25.11.1999

Edelleen kansien ihmettelyä ja putsausta. Ostimme lisäksi osia moottoriin. Männiksi tuli Federal Mogulin merikäyttöön valmistamat valumännät 416P 0.030" ylikoossa. Lisäksi hankittiin moottorin täydellinen tiivistesarja Fel-Pro FS 8548 PT-15 ja nokkalaakerisarja Perfect Circle SH-510S.

8.12.1999

Hankittiin muutoslupien vaatimat 2.8-litraisen Granadan jäädytetyt etujarrut ja samalla vaihtoon menevien, sinänsä riittävän isojen 9" rumpujen tilalle farmari-Granadan 10" rummut.

14.12.1999

Kasin mukana tullut kromattu öljypohja meni kaupaksi. Jo toisen kerran hiukan rahaa takaisinpäin.

Seuraavaan vuoteen

Kaikki oikeudet on pidätetty.
All rights reserved.