25.1.2000

Homma etenee palikoiden hamstrauksella. Koneen luvattiin lähtevän koneistamolle huomenna. Ventiilikoneistoon hankittiin Crane Camsin retainerit 99944-16, tuplaventtiilijouset 99838-16 ja venttiililukot 99097-1.

12.3.2000

Viime aikoina projekti ei ole juuri edennyt. Sopivaa tallipaikkaa ei talveksi järjestynyt ja kaikenlaista muuta puuhaa on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Projektia ei missään tapauksessa ole hyllytetty vaikka epäilijöitä riittääkin koko ajan. Tällä hetkellä projekti makaa samassa paikassa pressun alla mihin sen syksyllä jätimme. Jatkamme korin parissa kunhan kevät etenee sen verran että ulkona taas viitsii jotain tehdä. Saamastamme palautteesta päätellen joku jopa lukee tätä sivua, mukavaa sinänsä.

15.4.2000

Aloitin joskus marraskuussa kesken jääneen kannen puhdistuksen..

16.4.2000

..ja jatkoin sen loppuun. Kävin lisäksi kaikki kierteet läpi öljyn ja kierretapin kanssa.

9.5.2000

Lohko ja kannet ovat vihdoin koneistamolla.

25.5.2000

Pikkublower vaihtoi omistajaa. Tulipa intoiltua sen hankinnassa, onneksi saimme sen sujuvasti myytyä tappioitta edelleen.

3.7.2000

Count lainasi vetoautoa ja saatiin vihdoin siirrettyä projekti talliin.

10.7.2000

Lohko, kampiakseli, kannet ja kiertokanget tulivat koneistamolta. Lohkon poraus, kampiakselilinjan tarkastus, kansien tasohionta, seetien hionta, venttiiliohjurien vaihto, kampiakselin kaulojen kiilloitus, kiertokankien tarkistus ja mäntien asennus kiertokankiin ja niiden punnitus, nokkalaakerien asennus ja venttiilien asennus jousineen tulivat tehdyksi.

18.7.2000

Kuljetin Biltema-moottoripukkini varastosta moottorin osien luo.

5.8.2000

Irroitin korista kuljettajan penkin, rattiputken, tuulilasin ja johtosarjan.

8.8.2000

Hankimme moottoriin männänrengassarjan Sealed Power E-251 X, kiertokangenlaakerisarjan Clevite 77 CB-831 P ja runkolaakerit TRW MS-981 P. Puhdistin lohkosta tiivistepintoja ja kävin kierteet läpi kierretapin kanssa. Moottori odottaa nyt vain kokoamisen aloittamista.

9.8.2000

Asensin lohkoon öljyproput Pioneer PE-108-sarjasta.

10.8.2000

Tyhjään lohkoon asennettin ensin uusi nokka-akseli. Pesin kampiakselin hyvin ja kävin sen öljykanavat läpi. Uudet runkolaakerit puhtaisiin pintoihin ja reilun asennusöljyn kanssa kampiakseli paikoilleen. Runkolaakeripukkien pultit momenttiin 100lb/ft. Kampiakselin päittäisvälyskin oli sellaisenaan sopiva.

14.8.2000

Maalasin lohkon Ford Tractor bluella.

15.8.2000

Toinen maalikerros samaa ainetta. Tuli siisti.

21.8.2000

Maalaaminen on kivaa. Sudin samaa ainetta myös kansiin.

7.9.2000

Rengastin männät ja aloitin mäntien paikoilleen asentamisen.

8.9.2000

Pitipä säheltää ja asentaessa katkaista männästä numero seitsemän alempi männänrengas. Muut männät ovat nyt paikoillaan. Täytyy koettaa jostain saada uusi rengas.

25.9.2000

Asensin jakopään paikoilleen. Nokka-akselia paikallaan pitävästä levystä piti leikata vähän jotta käyttämämme jakopään ratas sopi paikalleen. Mekaanisen polttoainepumpun käyttöakselin jätin tarpeettomana pois, eikä se olisi käyttämämme rattaan kanssa suoraan sopinutkaan käytettäväksi. Edelleen puuttumaan jäi kovametalliprikka rattaan nokka-akseliin kiinnittävän pultin alle.

1.10.2000

Ryömin vihdoin perän alle ja irroitin vetokoukun, bensatankin ja vetoakselit.

7.10.2000

Irroitin takaripustuksen jousituksineen ja poikittaispalkkeineen. Perä tuli siinä samalla mukana. Pohja ei tuolta kohtaa ole edes kovin pahasti hapettunut, mitä nyt pientä pintaruostetta siellä täällä.

14.10.2000

Puhdistin lattiaa tehtaan eristysmassasta, lämpöpuhallin voisi helpottaa hommaa huomattavasti.

15.10.2000

Purin eturipustusta osiin hiekkapuhallusta varten. Puhdistin takapyöränaukkoja ja pohjaa lähinnä ruostekohtien ympäriltä.

19.10.2000

Kuumailmapuhallin todellakin helpotti eristysmassan irroitusta. Nyt levyt irtoavat paljon helpommin.

22.10.2000

Spekuloimme niitä näitä, jotta ideat eivät varmasti loppuisi kesken.

1.11.2000

Puhdistin koria.

2.11.2000

Puhdistin yhä vain koria. Tätä tuntuu riittävän.

3.11.2000

Yhä vain tätä samaa.

7.11.2000

Kävin ostamassa koneenkiinnikkeet purku-Mercurystä.

23.11.2000

Count lahjoitti tallille rokkikoneen.

27.11.2000

Moottoritila oli ikävästi pintaruosteessa. Hioin ruosteita pois.

29.11.2000

Jatkoin pintaruosteen siivoamista ja maalasin puhdistetut pinnat sinkkipohjamaalilla.

5.12.2000

Kävin tiedustelemassa Granadaan soveltuvan Spax-alustasarjan hintaa ja saatavuutta. Lisäksi kävin tiedustelemassa paikallisen metallipajan mahdollisuutta hiekkapuhaltaa Granadan akselistot, kuulemma onnistuu. Suomi-Tikas Oy auttoi moottorin alumiinisen jakopäänkopan haljenneen korvakkeen kanssa ja hitsasi sen kuntoon. Asensin kopan yksin tein moottoriin.

6.12.2000

Asensin kannet moottoriin ja sipaisin väriä värinänvaimentajaan. Muistuttaa jo moottoria.

7.12.2000

Purin akselistoista loppuja osia hiekkapuhallusta varten.

9.12.2000

Puhdistin moottoritilan ja korin etuosan peltipinnat pintaruosteesta ja hioin maalattavaan kuntoon. Sudin pinnat samalla Zinc 182-pohjamaalilla.

10.12.2000

Puhdistimme oikean puolen etulokasuojaa ja vasenta ovea. Ovipahvit ovat kuin ihmeen kaupalla säilyneet puhkomattomina, eivätkä ovetkaan ole ruostuneet.

14.12.2000

Asensin Borg Warner HT 900-nostajat ja Sealed Power RP-3166-työntötangot. Purin eturipustuksen osiin.

16.12.2000

Tarkoituksena oli pultata imusarja moottoriin, mutta sopivat kiinnityspultit puuttuivat. Muotoilin rosterilevystä sopivan palan peittämään alkuperäisen mekaanisen bensiinipumpun asennusaukon. Puhdistin enimmät massat taka-akselistosta jotta hiekkapuhallus ei vain levittelisi massaa.

17.12.2000

Irroitin pyöräntuentojen tukivarsista vanhat puslat.

18.12.2000

Sain auton lattiamaton pestyä, sen karvalankakokolattiasellaisen. Jo säilytyksen kannalta mukavampi pitää ja käsitellä puhtaampana. Ostin Hessulta eturipustusten puslasarjan.

20.12.2000

Kävin Järvenpäässä katsomassa '84 Ford STW:stä meille AOD-automaattia.

21.12.2000

Laatikko oli saatu irroitetuksi autosta ja kävimme Samin kanssa hakemassa sen kotiin. Mukaan tarttui samasta autosta myös uudehko starttimoottori, kardaani ja vetolevy. Laatikko oli alunperin 302:n perässä, joten vetolevyssä oleva 50 unssin ulkoinen tasapainoituspaino on meidän 351:een liian suuri, pitäisi olla 28.2 unssia. Hessun lähettämä puslapakettikin oli tullut paikalliseen postiin noudettavaksi, sisällä käyttämättömät Motorcraft EBJ9-korjaussarjat. Ylimääräiseksi jäänyt C4-automaatti myydään kaverille rodiprojektiin.

23.12.2000

Puhdistin vaihteistoa ja tutkin myyjän katkaiseman vaihteensiirtovivun korjausvaihtoehtoja.

Seuraavaan vuoteen

Kaikki oikeudet on pidätetty.
All rights reserved.