25.1.2000
Homma etenee palikoiden hamstrauksella. Koneen luvattiin lähtevän
koneistamolle huomenna. Ventiilikoneistoon hankittiin Crane Camsin
retainerit 99944-16,
tuplaventtiilijouset 99838-16 ja
venttiililukot 99097-1.
12.3.2000
Viime aikoina projekti ei ole juuri edennyt. Sopivaa tallipaikkaa ei
talveksi järjestynyt ja kaikenlaista muuta puuhaa on ollut enemmän kuin
tarpeeksi. Projektia ei missään tapauksessa ole hyllytetty vaikka
epäilijöitä riittääkin koko ajan. Tällä hetkellä projekti
makaa samassa paikassa pressun alla mihin sen syksyllä jätimme.
Jatkamme korin parissa kunhan kevät etenee sen verran että ulkona taas
viitsii jotain tehdä. Saamastamme palautteesta päätellen joku jopa lukee
tätä sivua, mukavaa sinänsä.
15.4.2000
Aloitin joskus marraskuussa kesken jääneen kannen puhdistuksen..
16.4.2000
..ja jatkoin sen loppuun. Kävin lisäksi kaikki kierteet läpi öljyn ja
kierretapin kanssa.
9.5.2000
Lohko ja kannet ovat vihdoin koneistamolla.
25.5.2000
Pikkublower vaihtoi omistajaa. Tulipa intoiltua sen hankinnassa, onneksi
saimme sen sujuvasti myytyä tappioitta edelleen.
3.7.2000
Count lainasi vetoautoa ja saatiin vihdoin siirrettyä projekti talliin.
10.7.2000
Lohko, kampiakseli,
kannet ja kiertokanget tulivat koneistamolta. Lohkon poraus,
kampiakselilinjan tarkastus, kansien tasohionta, seetien hionta,
venttiiliohjurien vaihto, kampiakselin kaulojen kiilloitus, kiertokankien
tarkistus ja mäntien asennus kiertokankiin ja niiden punnitus,
nokkalaakerien asennus ja venttiilien asennus jousineen tulivat tehdyksi.
18.7.2000
Kuljetin Biltema-moottoripukkini varastosta moottorin osien luo.
5.8.2000
Irroitin korista kuljettajan penkin, rattiputken, tuulilasin ja johtosarjan.
8.8.2000
Hankimme moottoriin
männänrengassarjan Sealed Power E-251 X, kiertokangenlaakerisarjan
Clevite 77 CB-831 P ja runkolaakerit TRW MS-981 P.
Puhdistin lohkosta tiivistepintoja ja kävin kierteet läpi kierretapin
kanssa. Moottori odottaa nyt vain
kokoamisen aloittamista.
9.8.2000
Asensin lohkoon öljyproput
Pioneer PE-108-sarjasta.
10.8.2000
Tyhjään lohkoon asennettin ensin
uusi nokka-akseli. Pesin kampiakselin hyvin ja kävin sen öljykanavat läpi.
Uudet runkolaakerit puhtaisiin pintoihin ja reilun asennusöljyn kanssa
kampiakseli paikoilleen.
Runkolaakeripukkien pultit momenttiin 100lb/ft. Kampiakselin päittäisvälyskin
oli sellaisenaan sopiva.
14.8.2000
Maalasin lohkon Ford Tractor bluella.
15.8.2000
Toinen maalikerros samaa ainetta.
Tuli siisti.
21.8.2000
Maalaaminen on kivaa.
Sudin samaa ainetta myös kansiin.
7.9.2000
Rengastin männät ja aloitin mäntien paikoilleen asentamisen.
8.9.2000
Pitipä säheltää ja asentaessa katkaista männästä numero seitsemän alempi
männänrengas. Muut männät ovat nyt paikoillaan. Täytyy koettaa jostain saada
uusi rengas.
25.9.2000
Asensin jakopään paikoilleen. Nokka-akselia paikallaan pitävästä levystä
piti leikata vähän jotta käyttämämme jakopään ratas sopi paikalleen.
Mekaanisen polttoainepumpun käyttöakselin jätin tarpeettomana pois, eikä se
olisi käyttämämme rattaan kanssa suoraan sopinutkaan käytettäväksi. Edelleen
puuttumaan jäi kovametalliprikka rattaan nokka-akseliin kiinnittävän pultin
alle.
1.10.2000
Ryömin vihdoin perän alle ja irroitin vetokoukun, bensatankin ja
vetoakselit.
7.10.2000
Irroitin takaripustuksen jousituksineen ja
poikittaispalkkeineen. Perä tuli siinä samalla mukana. Pohja ei tuolta kohtaa ole edes kovin pahasti
hapettunut, mitä nyt pientä
pintaruostetta siellä täällä.
14.10.2000
Puhdistin lattiaa tehtaan eristysmassasta, lämpöpuhallin voisi
helpottaa hommaa huomattavasti.
15.10.2000
Purin eturipustusta osiin hiekkapuhallusta varten. Puhdistin
takapyöränaukkoja ja pohjaa lähinnä ruostekohtien ympäriltä.
19.10.2000
Kuumailmapuhallin todellakin helpotti eristysmassan irroitusta. Nyt levyt
irtoavat paljon helpommin.
22.10.2000
Spekuloimme niitä näitä, jotta ideat eivät varmasti loppuisi kesken.
1.11.2000
Puhdistin koria.
2.11.2000
Puhdistin yhä vain koria. Tätä tuntuu riittävän.
3.11.2000
Yhä vain tätä samaa.
7.11.2000
Kävin ostamassa koneenkiinnikkeet purku-Mercurystä.
23.11.2000
Count lahjoitti tallille rokkikoneen.
27.11.2000
Moottoritila oli ikävästi pintaruosteessa. Hioin ruosteita
pois.
29.11.2000
Jatkoin pintaruosteen siivoamista ja maalasin puhdistetut pinnat
sinkkipohjamaalilla.
5.12.2000
Kävin tiedustelemassa Granadaan soveltuvan Spax-alustasarjan hintaa ja
saatavuutta. Lisäksi kävin tiedustelemassa paikallisen metallipajan
mahdollisuutta hiekkapuhaltaa Granadan akselistot, kuulemma onnistuu.
Suomi-Tikas Oy auttoi moottorin alumiinisen jakopäänkopan haljenneen
korvakkeen kanssa ja hitsasi sen kuntoon. Asensin
kopan yksin tein moottoriin.
6.12.2000
Asensin kannet moottoriin ja sipaisin väriä värinänvaimentajaan.
Muistuttaa jo moottoria.
7.12.2000
Purin akselistoista loppuja osia hiekkapuhallusta varten.
9.12.2000
Puhdistin moottoritilan ja korin etuosan peltipinnat pintaruosteesta ja hioin
maalattavaan kuntoon. Sudin pinnat samalla Zinc 182-pohjamaalilla.
10.12.2000
Puhdistimme oikean puolen etulokasuojaa ja vasenta ovea. Ovipahvit ovat kuin
ihmeen kaupalla säilyneet puhkomattomina, eivätkä ovetkaan ole
ruostuneet.
14.12.2000
Asensin Borg Warner HT 900-nostajat ja Sealed Power RP-3166-työntötangot.
Purin eturipustuksen osiin.
16.12.2000
Tarkoituksena oli pultata imusarja moottoriin, mutta sopivat kiinnityspultit
puuttuivat. Muotoilin rosterilevystä sopivan palan peittämään alkuperäisen
mekaanisen bensiinipumpun asennusaukon. Puhdistin enimmät massat
taka-akselistosta jotta hiekkapuhallus ei vain levittelisi massaa.
17.12.2000
Irroitin pyöräntuentojen tukivarsista vanhat puslat.
18.12.2000
Sain auton lattiamaton pestyä, sen karvalankakokolattiasellaisen. Jo
säilytyksen kannalta mukavampi pitää ja käsitellä puhtaampana. Ostin
Hessulta eturipustusten puslasarjan.
20.12.2000
Kävin Järvenpäässä katsomassa '84 Ford STW:stä meille AOD-automaattia.
21.12.2000
Laatikko oli saatu irroitetuksi autosta ja kävimme Samin kanssa hakemassa
sen kotiin. Mukaan tarttui samasta autosta myös uudehko starttimoottori,
kardaani ja vetolevy. Laatikko oli alunperin 302:n perässä, joten
vetolevyssä oleva 50 unssin ulkoinen tasapainoituspaino on meidän 351:een
liian suuri, pitäisi olla 28.2 unssia. Hessun lähettämä puslapakettikin oli
tullut paikalliseen postiin noudettavaksi, sisällä käyttämättömät Motorcraft
EBJ9-korjaussarjat. Ylimääräiseksi jäänyt C4-automaatti myydään kaverille
rodiprojektiin.
23.12.2000
Puhdistin vaihteistoa
ja tutkin myyjän katkaiseman
vaihteensiirtovivun korjausvaihtoehtoja.
Seuraavaan vuoteen
Kaikki oikeudet on pidätetty.
All rights reserved.